REKLAMA

Kto w Polsce najczęściej kupuje pierwsze mieszkanie? Opinie deweloperów

Redakcja Archiconnect.pl | 07 marz 2019 13:48 0
lc-corp-wroclaw-miedzy-parkami-II-etap-01.jpg

Czy na przestrzeni ostatnich lat zmienił się profil osoby poszukującej swojego pierwszego mieszkania? W jakim wieku są kupujący, którzy planują zamieszkać na swoim? Jakie mieszkania zwykle wybierają? Zobaczcie, co na ten temat mówią deweloperzy!

Piotr Tarkowski, pełnomocnik zarządu Allcon Osiedla

Zakup pierwszego, jak również kolejnego mieszkania co do zasady powiązany jest z możliwościami finansowymi nabywców. Nie muszą one ograniczać się wyłącznie do zdolności kredytowej. Często w takim zakupie uczestniczy najbliższa rodzina. Osoby kupujące pierwsze mieszkanie z reguły wkraczają w dorosłe życie, dzięki pierwszej pracy. Impulsem do zakupu jest założenie rodziny. Jej planowany rozwój determinuje decyzję, co do liczby pokoi. Najczęściej wybór pada na lokale trzypokojowe. W ostatnich latach możliwości zakupowe ludzi młodych znacząco się poprawiły, głównie ze względu rosnące płace, czy większą dostępność kredytów. Możliwości finansowe decydują o lokalizacji. Wyższa zdolność kredytowa, czy większa zasobność to większe możliwości wyboru. Często spotykanym rozwiązaniem jest zakup dokonywany przez rodziców, którzy w pierwszym okresie traktują zakup jak inwestycję, a docelowo jako mieszkanie dla dzieci.

Izabela Płóciennik, manager ds. nieruchomości mieszkaniowych w Antczak Residential

W ostatnich latach wzrasta liczba osób, które poszukują większych, trzy lub czteropokojowych mieszkań. Tę grupę stanowią rozwijające się rodziny. Ci, którzy pierwsze mieszkanie kupili na lub po studiach, będąc po 30-dziestce szukają większej alternatywy. Mimo, że wciąż najbardziej popularne są lokale dwupokojowe, te większe również zawsze staramy się umieszczać w naszych projektach. Coraz częściej padają pytania o mieszkania dla seniorów, z windą, ogródkiem, w bezpośrednim sąsiedztwie przychodni czy szpitala.

Zobacz też: Deweloperzy zdradzają, jakie mieszkania najchętniej kupowali Polacy w 2018 roku

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Na swoim planują zamieszkać zwykle osoby aktywne zawodowo w wieku 25-35 lat, ale często są to również młodzi ludzie, rozpoczynający studia, którym pierwsze mieszkanie postanawiają kupić rodzice. Na pierwsze mieszkanie decydują się także pary, które nie chcą wynajmować, czują potrzebę ustatkowania się i zwiększenia standardu życia, jak również niezależni single, którzy nie chcą współdzielić przestrzeni mieszkaniowej z innymi oraz poszukują wygodnego lokum.
Kupujący są obecnie wymagający i świadomi swoich potrzeb. Rozumieją procesy budowlane i wiedzą, na co zwrócić uwagę podczas wyboru mieszkania. Ważnymi elementami wpływającymi na podjęcie decyzji zakupowej są takie elementy jak otoczenie handlowo-usługowe, funkcje dostępne na terenie osiedla, kluby fitness, ścieżki rowerowe, parki i tereny zielone.

Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu Grupy CTE

Niezmiennie nabywcami popularnych mieszkań są głównie młode osoby, rozpoczynające pracę zawodową i planujące założenie rodziny. Rośnie w siłę pokolenie trzydziesto i czterdziestolatków, którzy mają już za sobą zakup pierwszego mieszkania i poszukują wygodniejszych lokali o większym metrażu lub domu. Niewielki, ale zauważalny odsetek kupujących stanowią seniorzy, którzy jesień życia zamierzają spędzić w komfortowych warunkach, w budynku bez barier architektonicznych.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Zauważyliśmy, że profil klientów jest bardzo zróżnicowany, choć coraz częściej na kupno mieszkania decydują się ludzie młodzi, którzy chcą się usamodzielnić. W dalszym ciągu popularnym rozwiązaniem jest również inwestowanie w nieruchomości, co potwierdzają prywatni inwestorzy kupujący mieszkania pod wynajem, wybierający lokale jedno i dwupokojowe.

To też Cię zainteresuje: Urządzamy pierwsze mieszkanie: architekci dzielili się wskazówkami na 4DD

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

Średni wiek klientów, kupujących swoje pierwsze mieszkanie to około 31 lat i w tym zakresie nic się szczególnego nie zmieniło. Co prawda nie ma programów wsparcia zakupu mieszkania jak RnS czy MdM, niemniej w ostatnich latach znacznie zwiększyła się zdolność nabywcza kupujących. Sporo jest też transakcji finansowanych przez rodziców, szczególnie w przypadku mieszkań kupowanych dla dzieci rozpoczynających studia.
Preferencje klientów również nie zmieniają się. Nabywcy pierwszych mieszkań poszukują głównie małych lokali, przede wszystkim kompaktowych dwójek o powierzchni około 40 mkw. Dużym zainteresowaniem cieszą się również mieszkania jednopokojowe, w których możliwe jest wydzielenie aneksu sypialnianego.

Andrzej Gutowski, członek zarządu Ronson Development

Młodzi klienci mają coraz większą wiedzę na temat rynku mieszkaniowego. Kiedy podejmują stabilną pracę na etacie wolą rozejrzeć się za własnym lokum zamiast płacić co miesiąc za wynajem. W ostatnich latach na pewno zmieniły się wybory, jakich dokonują tacy klienci. Kawalerka nie jest już typowym pierwszym mieszkaniem. Nabywcy wolą dołożyć kilkaset złotych i zdecydować się na mieszkanie dwu- lub nawet trzypokojowe. Mieszkania jednopokojowe wybierane są teraz głównie przez inwestorów. Decyzję o zamieszkaniu na swoim podejmują już nawet osoby w wieku 25 lat, natomiast najczęściej klienci mają 28-32 lata. Wybierają najchętniej lokalizacje nieco dalej od centrum, ale z dobrym dojazdem i pełną infrastrukturą na miejscu.

 

Źródło: materiały prasowe dompress.pl

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.