REKLAMA

Warto postawić na kolor - przekonywali eksperci podczas 4 Design Days

Katarzyna Zacharewicz-Łukaszuk | 31 sty 2019 09:54 0

Living Coral, czyli kolor roku 2019 według Instytutu Pantone, zdominował dyskusję poświęconą aktualnym trendom w kolorystyce wnętrz. O tym, że kolor ma znaczenie i nie powinniśmy zamykać się w bieli i szarości, przekonywali architekci i projektanci wnętrz podczas dni branżowych 4 Design Days.

Rozmowę poprzedziła prezentacja Izabeli Żak, poświęcona możliwościom aranżowania ścian z wykorzystaniem produktów Flügger. - Nie bójmy się odważnych połączeń – przekonywała Izabela Żak, prezentując palety barw opracowane przez Flügger. - Kolorem możemy zaakcentować ścianę lub jej fragment, podkreślić funkcję, ale także oszukać przestrzeń bądź zakamuflować pewne jej elementy - mówiła. W pełnym inspiracji wystąpieniu zachęcała też do sięgania po tapety i do eksperymentów z farbą: cieniowania, przetarć czy efektu ombre na ścianie.

Dyskusję prelegentów rozpoczęło prowokacyjne pytanie moderatora: Artura Indyki o sposób, w jaki Instytut Pantone wybiera kolor roku. Paneliści wskazywali tu przede wszystkim na obserwacje trendów: ulicy, mody, designu, portali społecznościowych, ale również na istotne problemy społeczne, z jakimi się dziś borykamy. - Wybór koloru roku to długoterminowy proces - powiedział Krzysztof Miruć, architekt prowadzący program „Zgłoś remont” w telewizji HGTV. - Instytut Pantone wnikliwie przygląda się wszystkim branżom. Media społecznościowe mają naturalnie w tym procesie swoje znaczenie, ale stanowią tylko jeden z wielu aspektów rzeczywistości, w jakiej obecnie żyjemy. Wypadkową tych wszystkich tendencji jest kierunek kolorystyczny - ponieważ moim zdaniem jest to właśnie kierunek, a nie konkretny kolor - w jakim będziemy szli przez najbliższy rok - dodał.

Paneliści podkreślali, że wybory Pantone to symbole, za którymi stoją pewne wartości, jak na przykład zabawa, żywotność, humor, z którymi kojarzy się Living Coral. Uczestnicy dyskusji próbowali też wyjaśnić, dlaczego jedne ze wskazań Pantone przyjmują się w naszym kraju, a inne nie. Paneliści okazali się dość mocno podzieleni, jeśli chodzi o stosunek do koloru roku 2019. Nie wszyscy wierzą w to, że Living Coral odnajdzie się w polskich wnętrzach. - Mimo pozytywnych skojarzeń, jakie wzbudza w nas Living Coral: z wakacjami, swobodą i luzem, wielu z nas uważa, że nie jest to kolor w ich guście, nie pasuje do naszej osobowości. Trudno nam wyrazić siebie poprzez tę akurat barwę - mówiła Anna Gacka, psycholog, ekspert koloru, projektant wnętrz, CoachYourHome. Na tej podstawie mogę powiedzieć, że koralowy będzie w tym roku konkurował z innymi kolorami, ale tej rywalizacji nie wygra. Trudno będzie mu zaistnieć w polskich domach - dodała. Zdecydowanie za kolorem roku 2019 według Pantone opowiedział się Artur Indyka. - Koral pozwala nam bawić się przestrzenią naszych mieszkań i domów. Dzięki niemu staje się ona lżejsza, mniej pompatyczna. Myślę, że to dobrze, że powinniśmy traktować naszą prywatną przestrzeń mniej serio - powiedział.

Jak jednak przekonać rozmiłowanych w bieli i szarościach Polaków do stosowania we wnętrzach innych barw? Czy architekci powinni przemycać do projektów swoje ulubione kolory i elementy wystroju?

Szarość i biel to kolory bezpieczne, praktyczne i „na lata”. Dlatego tak wielu Polaków je wybiera – mówiła Dominika Trzcińska, architekt wnętrz, właściciel biura Superpozycja Architekci. Staram się jednak przekonywać moich klientów, że to dobra baza, ale warto ją wzbogacić o inne barwy. Rozmawiając z inwestorami pokazuję im nie tylko zdjęcia popularnych, biało-szarych - wnętrz, ale  również bardziej odważne, zaskakujące połączenia. Jeżeli widzę, że klient choć na chwilę zatrzyma wzrok na tym zdjęciu, staram się to później wykorzystać i przekonać do bardziej śmiałych zestawień. Niestety, większość klientów zostaje przy bezpiecznej, neutralnej palecie szarości i bieli – dodała.

Z tym zdaniem zgodziła się również Anna Gacka. - Z bielą i szarością nie powinniśmy walczyć, tylko do nich "dokładać". Projektowanie wnętrz polega bowiem na tym, aby poszczególne elementy się uzupełniały. Biel jest pięknym tłem, ale żebyśmy mogli dobrze się poczuć w takim wnętrzu, musimy wzbogacić wystrój o inne barwy, aby stworzyć dobrze zbilansowaną całość - mówiła. Nie powinniśmy jednak atakować klientów kolorem, ale podsuwać im narzędzia, podpowiadać metody, które pozwolą im dowiedzieć się, jakie kolory lubią. Nie prośmy klienta, by powiedział, jaki kolor lubi. Pozwólmy mu pokazać co lubi, na przykład poprzez stworzenie własnego moodboardu - dodała.

Zdaniem Krzysztofa Mirucia mówienie o szarości i bieli nie ma sensu, ponieważ nie ma białego i szarego koloru. Nigdy nie mamy do czynienia z absolutną bielą, ponieważ ona nie istnieje, zawsze będzie to jakiś jej odcień. Podobnie też każdy z nas mógłby podać inną definicję koloru szarego, w zależności od tego, jaki odcień wybierze. Samo zestawienie białego i szarego jest nudne, ale zawsze wybieramy jakiś odcień bieli czy szarości, który pasuje nam akurat do danego projektu i tworzy bazę, do której następnie dobieramy inne elementy. Dopiero połączenie białego czy szarego z jakąś fakturą lub innym kolorem sprawia, że wnętrze staje się ciekawe. 

- Nasz mózg myśli kolorowo. Badania pokazują, że kolory działają na nas bardziej niż słowa - mówiła Izabela Żak. Kolory to emocje, musimy mieć to na uwadze urządzając wnętrza. Mamy różne odcienie szarości - stworzyliśmy całą paletę kolorów deszczu i mgły, które kojarzą się ze Skandynawią. W tej stonowanej palecie pojawiają się także inne barwy, takie jak niebieski czy zielony, które bardzo pozytywnie na nas działają.

Okazuje się, że osoby, które zdecydowały się na szare ściany w swoim domu, przemalowują je już po sześciu latach. Tymczasem inne kolory ścian zmieniamy średnio co dziesięć lat. Warto więc wprowadzać kolor do wnętrz. Nowe mieszkanie lub dom to najlepsza okazja do wprowadzenia zmian w naszym otoczeniu. Jak jednak skłonić inwestora, by odważniej sięgnął po kolor? Doświadczenia architektów pokazują, że dobrą sugestią może być ubiór. - Muszę przyznać, że łatwiej mi przekonać klienta do koloru, który akurat mam na sobie - przyznał Artur Indyka. Pozostali paneliści także zgodzili się z tym, że urządzając wnętrza chętniej sięgamy po kolory, które mamy w swojej szafie. - To, w jaki sposób się ubieramy oraz to, jak urządzamy wnętrza to jest sposób naszej ekspresji - przyznała Anna Gacka. 

Eksperci biorący udział w dyskusji próbowali też odpowiedzieć na pytanie, jakie desenie najlepiej będą się komponować z kolorem roku 2019. Wskazywali na motywy roślinne - kwiaty, a także wzory w dużych formatach, tonalne zestawienia kolorystyczne typu ombre, wzory geometryczne z tej samej palety barw. Ich zdaniem, stosując Living Coral powinniśmy unikać dosłowności, czyli np. koralowych raf. Ciekawy efekt możemy natomiast uzyskać sięgając po zróżnicowane faktury i połyski, podkreślone odpowiednim oświetleniem.

W panelu „Kolor ma znaczenie – trendy 2019” uczestniczyli:
Anna Gacka, psycholog, ekspert koloru, projektant wnętrz, CoachYourHome,
Krzysztof Miruć, architekt prowadzący program „Zgłoś remont” w telewizji HGTV,
Dominika Trzcińska, architekt wnętrz, właściciel biura Superpozycja Architekci
Izabela Żak, doradca architekta w firmie Flügger.

Moderatorem dyskusji był projektant wnętrz Artur Indyka.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.