Było im trudno, bo projektowanie przemysłowe uznawano powszechnie za męską domenę. A jednak wywarły ogromny wpływ nie tylko na rodzimy, lecz także na światowy design. Przedaukcyjna wystawa „Design. Sztuka Kobiet” to przekrojowe spojrzenie na rolę i osiągnięcia kobiet w niemal każdej z gałęzi wzornictwa. Od mebli, przez tkaninę, po szkło i porcelanę. Od prac ikony polskiego stylu art deco – Julii Keilowej – po najnowsze wzory wystawiającej dziś w całej Europie Malwiny Konopackiej.
Pokolenie młodych designerek po raz pierwszy spektakularnie zadebiutowało w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Absolwentki politechnik, architektki, architektki wnętrz, projektantki – choć tak ich wówczas nie nazywano – odegrały ogromną rolę w tworzeniu nowoczesnej przestrzeni do życia. Funkcjonalnej, higienicznej, odpowiadającej na potrzeby różnych grup społecznych, a także dzieci. Nie interesowały ich hafty i inne formy tradycyjnie kojarzone z kobiecym wzornictwem. Chciały projektować na równych zasadach co mężczyźni. Dziś odkrywane na nowo, zaliczane są – i słusznie – do najważniejszych ikon designu. Wśród nich można wymienić m.in. Barbarę Brukalską czy Zofię Dziewulską.
Zobacz też: Dobry Design 2020: ostatnia szansa na zgłoszenie produktów w konkursie
Kolejne pokolenie projektantek zaistniało tuż po wojnie. Absolutnym hitem wystawy będzie pochodząca z tego okresu kultowa „Muszelka” autorstwa Teresy Kruszewskiej. Dzięki swym niezwykle wyważonym proporcjom, lekkości, nowoczesnej formie siedziska, mebel ten zyskał miano ikony polskiego designu i uważany jest dziś za najsłynniejsze polskie krzesło. Mimo, że nigdy nie wszedł do masowej produkcji. Jedyne znane dwa egzemplarze „Muszelki” znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Prezentowane w DESA Unicum krzesło zostało zakupione w latach 50.XX w. po wystawie w Pałacu Kultury i Nauki i od tamtego czasu przebywało w rękach prywatnych. Po raz pierwszy pojawi się na aukcyjnym rynku.
Kolejnym meblem o statusie ikony pochodzącym z tego czasu jest krzesło „Pająk” autorstwa Marii Chomentowskiej. Docenione za lekkość formy i oryginalną linię, wielokrotnie prezentowane było podczas najważniejszych wydarzeń poświęconych designowi. Na wystawie w DESA Unicum zaprezentowane zostaną również inne projekty Chomentowskiej – fotel z 1957 roku – uznawany za kolejne najwybitniejsze jej dzieło, a także meble zaprojektowane dla wystroju Domu Literatury w Oborach. Maria Chomentowska realizowała swoją twórczość na wielu polach. Była nawet jedną z autorek projektu wnętrza tramwaju wdrożonego do produkcji w 1974 roku oraz aparatu telefonicznego. Artystka w 1951 roku związała się zawodowo z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, dla którego stworzyła około 200 projektów. Dziś zaliczana jest do najważniejszych projektantek mebli i wnętrz okresu powojennego.
To też Cię zainteresuje: Rusza konkurs 4 Buildings Awards 2019. Zgłoś nominację!
- 1
- 2
- Następna »
4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!