REKLAMA

Forum Property 2015: poznaj biuro z przyszłością

RZ | 05 paź 2015 10:28 0

Podczas V edycji Property Forum 2015 odbyła się sesja tematyczna pt. . "Biura: X, Y, Z –biuro realne czy wirtualne? Wyzwania stojące przed biurem przyszłości". W trakcie jej trwania zaproszeni prelegenci próbowali odpowiedzieć na pytanie jak będą wyglądały biura i biurowce za 10-15 lat oraz jak sprostać coraz większym wymaganiom jakie stawiają najemcy przestrzeniom biurowym.

Podczas panelu dyskusyjnego pt. "Biura: X, Y, Z – biuro realne czy wirtualne? Wyzwania stojące przed biurem przyszłości" zaproszeni prelegenci szeroko reprezentujący branże architektoniczną, jak i deweloperską starali się wspólnie ustalić jak będą wyglądały biura i biurowce za 10-15 lat. Ponadto prowadzona dyskusja dotyczyła wymagań, jakie stawiają najemcy przestrzeniom biurowym i które są dla nich najbardziej atrakcyjne.

Biura projektowane dla pracownika

Atrakcyjna powierzchnia biurowa to jeden sposób na pozyskiwanie młodych i utalentowanych pracowników. A co jest dla nich najważniejsze w miejscu prac? Okazuje się że granica między życiem prywatnym a zawodowym się zaciera. Młodzi ludzi coraz więcej swojego prywatnego czasu spędzają w pracy.

Kandydaci preferują budynki w centrach miast, z dostępem do transportu publicznego, potrzebują większej powierzchni do pracy kreatywnej, miejsca do odpoczynku od pracy, restauracji ze zdrową żywnością – wyjaśniał prelegent, Michał Konopa z firmy Tara HRC.

Zaproszeni prelegenci zgodzili się, też że przestrzeń biurowa będzie w pierwszej kolejności dostosowywana do wymagań każdego pojedynczego pracownika, który będzie aktywniej uczestniczył w procesie projektowania takiego wnętrza z jednego prostego powodu – to jest jego miejsce pracy i tam ma on czuć się tam wygodnie.

Nie tylko "Hot desking” się nie sprawdza

Prelegenci potwierdzili też, że przestrzenie biurowe open space i hot desking, w takiej postaci w jakiej są projektowane w Polsce nie spełniają oczekiwań pracowników. Biura open space nie sprzyjają produktywnej pracy, gdyż jest w nich zbyt głośno. Wynika to m.in. z zastosowania słabszych materiałów izolujących akustycznie, co wpływa na niewystarczającą absorbcję hałasu w pomieszczeinach

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Savills, aż 47 proc. pracowników biur chce pracować w biurze przy swoim biurku. Z kolei 31 proc. preferuje pracę w domu, a tylko 2 proc. – hot desking.

Hot desking został stworzony wyłącznie z myślą o generowaniu oszczędności – skomentowała wyniki badania Beata Osiecka, prezes zarządu Kinnarps Polska. – Nikt nie zgadza się na takie podejście. Dlatego większą popularnością cieszy się model aranżacji wnętrza biur z myślą o rozsądnym i komfortowym dla pracownika zagospodarowania przestrzeni.

Częściową, ale nie wystarczającą odpowiedzią na te wymagania jest tworzenie focus rooms w postaci biblioteki, czyli przestrzeni, w których pracownicy mogą się wyciszyć lub organizować nieformalne spotkania. Jednak prelegenci podkreślali, że focus roomy to jeden z elementów dobrze zaprojektowanego (z myślą o pracownikach) biura. 

Niestandardowe biura

Biuro to także miejsce spotkań, kreatywnych spotkań, burzy mózgów, gdzie powstają nowe, innowacyjne pomysły i rozwiązania. Dlatego też biurze przyszłości nie będzie miejsca na szablonowe i oklepane aranżacje wnętrz. Każdy, możliwy jego element będzie indywidualnie zaprojektowany i tym samym niepowtarzalny, co będzie tworzyć kreatywną atmosferę do kreatywnej pracy. 

Ponadto Rafał Mazurczak z Echo Investment zwracał uwagę na to, że najemcy nie tylko chcą w biurze konkretnych technologii takich jak Wi-FI, czy indywidualnego, zdalnego sterowania klimatyzacją, temperaturą i oświetleniem itd. przy użyciu aplikacji mobilnych.

Coraz częściej mamy do czynienia również z tzw. „miękkimi” wymaganiami, np. przedszkola w budynku – dodaje Rafał Mazurczak.

Kantyna czy kiosk na parterze biurowego budynku to już za mało. Dziś najemcy wymagają biurze łatwego dostępu dla jego użytkowników do pomieszczeń fitness i dużego zaplecza gastronomicznego.

Atrakcyjny biurowiec musi posiadać rozwiązania nietypowe. Najemcy oczekują często, by w budynkach było fitness i przedszkole – podkreślał Karol Klin ze Skanska Property Poland.

Co ciekawe jedną z najbardziej pożądanych przez pracowników biurowych pomieszczeń jest  wspólna kuchnia, w której każdy z nich może sobie przygotować posiłek.

Tego typu pomieszczenia oraz wspólna jadalnia to obecnie najbardziej pożądane powierzchnie okołobiurowe – przekonywał Rafał Mazurczak.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.