REKLAMA

Jak połączyć akustykę i design we wnętrzach publicznych?

mg | 24 sie 2015 16:41 0

Hale na dworcach i lotniskach, perony czy ciągi komunikacyjne w przestrzeniach publicznych to miejsca szczególnie trudne akustycznie. Jeśli do tego obiekt ma wyglądać nowocześnie i odpowiadać na aktualne trendy, architekci stają przed sporym wyzwaniem.

Duże obiekty zazwyczaj kojarzą się z hałasem. Pierwsze miejsce na liście niechlubnych miejsc pod kątem złej akustyki zajmują niewątpliwie budynki transportu publicznego. Wielkie hale na lotniskach lub dworcach to ogromne skupiska ludzi. Sam ruch i rozmowy generują wysoki poziom hałasu. Na to nakładają się jeszcze nieustannie dobiegające z głośników komunikaty. Oczekiwanie na pociąg lub samolot w takim hałasie powoduje zmęczenie i rozdrażnienie.

Jeszcze mniej komfortowe bywają perony na dworcach kolejowych i w metrze. Hałas wjeżdżających pociągów jest największym zagrożeniem dla słuchu. Poziom natężenia dźwięku osiąga wówczas ok. 100-120 dB, czyli uznawany jest za szkodliwy dla zdrowia. I choć na peronach podróżni przebywają zazwyczaj dość krótko, odpowiednie wyciszenie peronów jest nie mniej ważne.

Jak zauważa Anna Baczkowska, architekt i kierownik techniczny sprzedaży z firmy Armstrong, w nowobudowanych i remontowanych obiektach transportu publicznego ważne jest kilka aspektów: akustyka, wystrój, ale też dość specyficzne wymagania techniczne związane np. z wysokością pomieszczeń czy w końcu kwestie bezpieczeństwa użytych materiałów pod kątem m.in. reakcji na ogień. Znaczenie designu i akustyki zaczęło być zauważane dopiero w ostatnich latach. Jeszcze do niedawna remont dworca kolejowego oznaczał, że obiekt ma być odnowiony najtańszym kosztem. Nikt nie przejmował się komfortem akustycznym pasażerów czy wystrojem wnętrza – przyznaje Anna Baczkowska.

Odpowiedni dobór materiałów wykończeniowych sprawia, że nowoczesny wystrój wnętrza idzie w parze z kształtowaniem przyjaznej akustyki pomieszczeń. Jedną z najbardziej spektakularnych realizacji na świecie w segmencie obiektów transportu publicznego była kilka lat temu budowa lotniska w Dubaju. Wykorzystano tam ponad 218 tys. m2 metalowych sufitów i paneli ściennych Armstrong. Strop i owalne ściany głównego terminalu od sufitu do podłogi wyłożono akustycznymi panelami w białej kolorystyce, podkreślającymi estetykę jasnych, przestronnych wnętrz. Firma Armstrong była znacząco zaangażowana w proces projektowy i uzgodnienia techniczne. Efekt końcowy to klasa światowa. Sklepiony sufit zdobył najwyższą międzynarodową nagrodę akustyczną CISCA – przyznaje Bruce Neave, kierownik projektu z firmy Murray&Roberts, wchodzącej w skład spółki odpowiadającej za generalne wykonawstwo lotniska.

Czy dworce w Polsce też mogą wyznaczać nowe trendy w aranżacji przestrzeni publicznych? Mały dworzec kolejowy w Terespolu to stacja na granicy Polski z Białorusią. Obiekt, wybudowany 1964 roku, przechodził niedawno gruntowną renowację. Poznańska pracownia architektoniczna GPVT, która odpowiadała za prace projektowe, postawiła na połączenie różnych materiałów sufitowych, które wpiszą się w koncepcję aranżacji wnętrz, ale też poprawią akustykę. W hali dworcowej zamontowano metalowe moduły 150x150 mm "Cellio" firmy Armstrong, które tworzą na suficie jednolitą, kratkowaną powierzchnię w grafitowej kolorystyce. Barwą nawiązują do szarych okładzin kamiennych na ścianach i posadzce. Metalowy sufit uzupełniony został gładkimi akustycznymi panelami mineralnymi "Optima Canopy". Zamontowane poniżej metalowych paneli prostokątne wyspy akustyczne charakteryzują się wysokim współczynnikiem pochłaniania dźwięku.

Odpowiednie kształtowanie akustyki powoduje nie tylko sytuację, gdy pasażerowie nie muszą przebywać w hałasie. Zadbanie o to, by odbijające się od twardych powierzchni posadzki i ścian dźwięki „wyłapywane” były przez umieszczone na suficie akustyczne technologie, znacznie poprawia też zrozumiałość mowy. W efekcie osoby oczekujące na swój lot lub pociąg dokładnie zrozumieją treść ogłoszeń i komunikatów płynących z głośników.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!