REKLAMA

Jak zaprojektować biuro - o trendach opowiada Dorota Maksymowicz

Redakcja Archiconnect.pl | 29 marz 2018 11:55 0

Dzisiejsze biura nie przypominają zwykłych miejsc pracy. Łączą obowiązki z relaksem i pełnią coraz ważniejszą rolę w rozwoju biznesu. Architekt Dorota Maksymowicz przedstawia trzy najważniejsze trendy w projektowaniu przestrzeni biurowej.

Indywidualne podejście do potrzeb pracownika, mobilność, elastyczność, funkcjonalność i nowoczesna estetyka to dominujące kategorie we współczesnym projektowaniu miejsca pracy.

Activity-Based Working

Zdaniem Doroty Maksymowicz, właścicielki interdyscyplinarnego biura projektowego The Space, jednym z najbardziej zauważalnych trendów w Polsce jest rosnące zainteresowanie aranżacją biura w koncepcji „Activity-Based Working”.

- Oznacza to, że pracujesz w strefie, która jest odpowiednia do twojego typu pracy. Nic więcej - mówi Dorota Maksymowicz. - Pamiętajmy tylko, że w Polsce jest niewiele firm, w których zespół jest wielozadaniowy lub jego członkowie rotują pomiędzy stanowiskami np. w ciągu dnia czy tygodnia. Na takie środowisko pracy pozwolić sobie mogą głównie zagraniczne firmy związane np z branżą Public Relations czy projektowania. Trudno wyobrazić sobie Activity-Based Working w firmie zajmującej się księgowością. No i dlaczego nie w Polskich firmach? Bo przeciętny Kowalski, nawet jeśli ma dom na kredyt to mówi, że kupił dom. Nawet jeśli samochód ma w leasingu to mówi, że kupił nowe auto. W Polsce mamy kult posiadania. Zostaliśmy wychowani w przeświadczeniu, że musimy mieć dom, samochód, biurko. Wprowadzanie radykalnych posunięć (typu okienka losującego miejsce, po określeniu jakiego rodzaju pracę masz do wykonania) jest najmniej rekomendowanym rozwiązaniem, mimo iż wprowadza dyscyplinę. Tak więc Activity-Based Working owszem, ale dla firm, które mają po pierwsze: wielozadaniowy charakter pracy, po drugie - zespół otwarty na ciągłe zmiany lub zmiana w organizacji biura została wprowadzona mądrze.

Jak u siebie w domu. Home like office

Wygodne fotele, wzorzyste dywany, regały z książkami, kosze z owocami, plakaty kultowych postaci – takie domowe elementy wystroju coraz częściej można spotkać w miejscach pracy. Biura upodobniają się do mieszkań, żeby pracownicy czuli się w nich komfortowo. Dzięki temu mają być bardziej kreatywni, chętniej przychodzić do pracy i nie wzdrygać się na myśl o tym, że muszą w niej zostać dłużej.

- Wszyscy chcą pracować w biurze, które przypomina domowe wnętrze, bez względu na to, czy to księgowość czy Public Relations - stwierdza Dorota Maksymowicz. - Po prostu wszyscy chcemy przebywać w miejscu, w którym jest nam przyjemnie, przytulnie, wygodnie. Biuro w klimacie domu nie jest jednak rozwiązaniem uniwersalnym. Ma dawać pracownikowi poczucie komfortu, ale nie wszędzie biznesowo można pozwolić sobie na takie poluzowanie kołnierzyka, ponieważ może to nie być spójne z usługami czy produktami klienta.

Biofilic design w biurach

Naturalne materiały, dostęp do światła dziennego i przede wszystkim roślinność – to trzy główne założenia przy projektowaniu nowoczesnych przestrzeni biurowych. Obok home like office, biophilic design staje się silnym trendem w aranżacji biur. Jednakże, jak w każdej metodologii są zawsze jakieś minusy lub trudy.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.