REKLAMA

Już za 2 dni polska premiera wystawy designu "Polish Job"!

Mariusz Golak | 06 maj 2014 11:49 0

W najbliższy czwartek, 8 maja br., podczas otwarcia łódzkiego Art Inkubatora (przy ulicy Tymienieckiego 3) zostanie zainaugurowana wystawa nowoczesnego polskiego wzornictwa pod nazwą "Polish Job". Przed miesiącem była ona prezentowana na Salone Internationale del Mobile w Mediolanie.

Polska premiera wystawy "Polish Job" odbędzie się równo miesiąc po prezentacji, która miała miejsce w Mediolanie. Dzięki temu wszyscy miłośnicy polskiego designu zyskają niepowtarzalną szansę obejrzenia ostatnich osiągnięć polskich projektantów. Wśród nich znajdą się między innymi: Piotr Kuchciński, Tomasz Rygalik, Bartek Mejor, Oskar Zięta. Wystawa przygotowana została przez Łódź Festival Design i Magdalenę Kochanowską (kuratora wystawy). W styczniu tego roku międzynarodowe jury powołane przez Instytut Adama Mickiewicza spośród zgłoszonych propozycji wybrało ostateczną koncepcję łódzkiej wystawy, która zostanie zainaugurowana 8 maja i potrwa do 18 maja br.

Jak pisze Małgorzata Kochanowska: Wzornictwo dawno przełamało podziały narodowe, a projektanci realizują zlecenia dla firm i użytkowników na całym świecie. Postępująca globalizacja stawia przed nimi szereg możliwości, ale i wyzwań. Dziś mocniej niż kiedykolwiek znaczenia nabiera tradycja lokalna, historia, świadomość odrębności. Jednocześnie intensywny rozwój technologii nie pozwala zapomnieć o konieczności reagowania na wciąż nowe rozwiązania.

Wystawa "Polish Job" ma przybliżyć międzynarodowej społeczności współczesne polskie projektowanie przez pryzmat  trzech uzupełniających się wzajemnie nurtów, są to: lokalność, nostalgia, innowacja. Nurty te analizowane wspólnie pozwalają zobaczyć zjawiska, które budują naszą tożsamość kulturową oraz wpisują polskie projektowanie w kontekst międzynarodowy.

Lokalność

Projektowanie w sposób naturalny wyrasta z lokalnej tradycji, którą w każdym miejscu na świecie w dużej mierze określają dostępne materiały i techniki wytwórczości. Odrębność jest siłą w dobie globalizacji. Wielu polskich projektantów w twórczy sposób wykorzystuje formy, techniki i materiały, które są im bliskie, do których mają dostęp, i które rozumieją. Biżuteria tworzona z użyciem węgla, podnosi do rangi szlachetnego kruszcu najbardziej pospolity i dostępny na południu Polski surowiec kopalny, umywalka inspirowana ludową balią przypomina o urodzie i funkcjonalności sprzętów tworzonych przez prostych wytwórców, lniana pościel wydobywa surowe piękno przędzy. Każda kultura ma swoje specyficzne kody. I nie chodzi tu wyłącznie o materiał, czy technologię. W tych przedmiotach zawarte są krajobrazy polskich regionów, kultura ich mieszkańców, wewnętrzna różnorodność. Lokalność odnosi się do wartości, które wiążemy z rodzinnym domem: bliskości, zaufania, poczucia bezpieczeństwa.

Nostalgia

Okres powojenny był dla Polski bez wątpienia czasem trudnym, wręcz traumatycznym. Lata Zimnej Wojny, odcięcie od świata zachodniego, budowanie gospodarki centralnie sterowanej, brak wolności - wszystkie te okoliczności odcisnęły piętno na kilku dekadach i na całym pokoleniu urodzonym tuż po wojnie. Historię może być zarówno pielęgnowanym z pełnym szacunkiem elementem kultury, jak również bogatym źródłem inspiracji. Pokolenie projektantów urodzonych w latach 80. potrafi podejść do okresu socrealizmu z dystansem i wrażliwością, nawiązując inteligentny dialog z przeszłością. W efekcie powstają niezwykłe obiekty: zegarek, którego cyferblat nawiązuje do prędkościomierza samochodu Warszawa M20, samochodu wdrożonego do seryjnej produkcji w latach 50. XX wieku lub ceramika dekorowana roztworami kobaltu, przywołująca tanie naczynia, na których serwowano dania w barach mlecznych. Twórcy poddają poszczególne elementy kultury tamtego okresu intelektualnemu przetworzeniu, przekuwając je na współczesny i atrakcyjny język form. Nostalgia podsuwa im niemal gotowe rozwiązania formalne.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!