REKLAMA

Konkurs na projekt Muzeum Polskiej Wódki rozstrzygnięty

Mariusz Golak | 28 lip 2014 08:36 0

25 lipca br. rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję wnętrza pierwszego w Polsce i na świecie Muzeum Polskiej Wódki. Najwyżej oceniony został projekt, który powstał w pracowni Archigraf Michała Brutkowskiego. Konkurs zorganizował Warszawski Oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich na zlecenie Agros Holding, spółki z Grupy Pernod Ricard, inicjatora powstania muzeum.

W sumie na konkurs wpłynęło 14 projektów. Jury pod przewodnictwem prof. dr hab. arch. Ewy Kuryłowicz przyznało pierwsze miejsce projektowi pracowni Archigraf Michał Brutkowski. Na kolejnych miejscach znalazły się projekty autorstwa Nizio Design International oraz Marwan Basmaji i Kamila Bielińska-Basmaji. Z kolei wyróżnienie zdobyła pracownia Meteor Architects. Laureaci otrzymali nagrody pieniężne o łącznej wartości 36 tys. zł.

Jestem przekonany, że koncepcja architektoniczna wyróżnionych prac jest w stanie spełnić oczekiwania stawiane przez pomysłodawców Muzeum Polskiej Wódki. Będą one z pewnością doskonałym punktem wyjścia do opracowania finalnego kształtu inwestycji – mówi arch. Marek Szeniawski, sekretarz konkursu.

W zwycięskiej pracy jurorzy docenili przede wszystkim ciekawe rozwiązania, bardzo dobrą analizę przestrzeni i trafne wykorzystanie historycznych walorów budynku. Propozycje autorów nadały wnętrzu nowy wyraz, eksponując jednocześnie charakterystyczne ceglane ściany i żebrową konstrukcję stropu. Sąd konkursowy dostrzegł konsekwencję w zamyśle całego projektu. Poza tym zwrócił szczególną uwagę na umieszczoną w holu wejściowym instalację ze szklanych butelek podwieszonych pod sufitem.

Drugie miejsce przypadło projektowi Nizio Design International. Praca zwróciła uwagę nowoczesnym, multimedialnym ujęciem tradycyjnych elementów wystawy i zaprojektowaniem całej ekspozycji w taki sposób, by pobudzała zmysły odbiorcy, pozwalała mu doświadczyć i zrozumieć, na czym polegają poszczególne etapy produkcji wódki.

Z kolei praca Marwana Basmaji i Kamili Bielińskiej-Basmaji została doceniona przez jury za przemyślane i świadome wprowadzenie dużej różnorodności w zaproponowanych pomysłach na ekspozycję, dzięki czemu projekt jest innowacyjny. Zastosowane rozwiązania nadały wystawie charakter twórczej zabawy, w czasie której odbiorcy odkrywają ciekawostki związane z produkcją
i historią polskiej wódki.

Polska wódka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie marek. Jedyny polski produkt globalny. Zależy nam więc, by Muzeum Polskiej Wódki stało się miejscem, gdzie w sposób nietuzinkowy pokazana zostanie historia i współczesność naszego narodowego trunku. Mamy nadzieję, że wyróżnione w konkursie prace wspomogą nas w osiągnięciu zamierzonego efektu. Ostateczne decyzje podjęte zostaną jednak po zakończeniu procesu negocjacji – mówi Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, patrona przedsięwzięcia.

Muzeum Polskiej Wódki powstanie w 2017 roku w zabytkowym budynku Rektyfikacji, na terenie zrewitalizowanej Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser" przy ulicy Ząbkowskiej na Pradze-Północ. Miejsce wybrano nieprzypadkowo – to tu produkowano renomowane marki wódek, takie jak
np. Wyborowa czy Luksusowa. Postindustrialne budynki z czerwonej cegły oraz instalacje, które kiedyś służyły do wytwarzania najlepszych trunków, stanowią idealne otoczenie, by przedstawić historię produktu będącego symbolem Polski.

 

 

2 komentarze. Skomentuj!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.