Budynek NOSPR wyróżnia nietypowa konstrukcja będąca „pudełkiem w pudełku”. W jego zewnętrznej części wybudowano obszar dla muzyków – salę prób, garderoby, zaplecze, biura i magazyny, a także kameralną salę dla 300 widzów. Część wewnętrzna i centralny punkt budynku to Wielka Sala Koncertowa, która może pomieścić nawet 1800 widzów. Odbywają się w niej koncerty wszystkich rodzajów muzyki symfonicznej, a sala jest w stanie pomieścić nawet orkiestrę z rozszerzonym składem i 120-osobowym chórem.
– Sercem założenia jest sala koncertowa na 1800 słuchaczy, zamknięta wewnątrz ogromnej, betonowej bryły. Jej antracytowy monolit z fakturą odciśniętych sosnowych desek widoczny jest z każdego miejsca budynku. Wnętrze sali koncertowej sprawia wrażenie gigantycznego instrumentu smyczkowego. Inspiracją były skrzypce Stradivariusa z ich finezją kształtów, połyskiem i złocistym kolorem drewna. Harmonia wszystkich użytych elementów współtworzy niepowtarzalną atmosferę i wyjątkową akustykę – mówi Tomasz Konior z pracowni Konior Studio, która była autorem projektu.
Wybudowanie obiektu o tak wielkiej sali okazało się sporym wyzwaniem. By zagwarantować odpowiednią izolację – zwłaszcza tę akustyczną – w budynku NOSPR wykorzystanych zostało aż 8 tys. m kw. wełny skalnej, która posłużyła do izolacji podłóg, ścian zewnętrznych i działowych oraz konstrukcji dachowej obiektu. W ten sposób uzyskano odpowiednie wygłuszenie, ochronę przed wibracjami i redukcję dźwięków uderzeniowych.
– Dzięki specjalnym właściwościom wełny skalnej, która jest materiałem o porowatej strukturze, udało się zagwarantować wysoką izolacyjność od dźwięków powietrznych. Natomiast niewielka tzw. sztywność dynamiczna wełny skalnej działa jak sprężyna, a więc zastosowana w izolacji podłóg pozwala wyeliminować dźwięki uderzeniowe w stropach międzykondygnacyjnych – mówi Tomasz Kwiatkowski, ekspert marki ROCKWOOL Polska.
Wełna skalna zapewnia muzykom komfortowe warunki do prób, a także ciszę i skupienie w garderobie przed występem. Melomani mogą cieszyć się z kolei wysokim poziomem akustycznym w sali, która jest perfekcyjnie wygłuszona, co pozwala na niczym niezakłócone przeżywanie muzyki.
Dzięki wełnie skalnej łatwiej jest też utrzymać optymalną temperaturę obiektu, która zapewnia komfort słuchaczom i muzykom (w sali nie jest ani za gorąco, ani za zimno). Wełna skalna, umieszczona na elementach instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej, wspomaga także ich poprawne funkcjonowanie, zapobiegając stratom ciepła. Jest to również materiał o najwyższej klasie reakcji na ogień – A1. Oznacza to, że jest niepalny, ognioochronny i zabezpiecza elementy budowlane przed negatywnym wpływem ognia i dymu. Wełna skalna nie wydziela w pomieszczeniach toksycznego dymu czy innych trujących substancji, takich jak tlenek węgla, nie tworzy gorących sopli. Dzięki temu zwiększa się bezpieczeństwo pożarowe, pozwalając na szybką ewakuację ludzi i ratunek mienia w razie zagrożenia. – Dzięki zastosowaniu odpornej na działanie ognia termoizolacji, konstrukcja budynku dłużej może zachować nośność ogniową. Wełna skalna sprawia, że ciepło nie przenika łatwo przez przegrody budowlane. Materiał ten jest stabilny wymiarowo, dobrze chroni przegrody zewnętrzne, co przekłada się na zachowanie trwałości konstrukcji budynku – mówi Tomasz Kwiatkowski, ekspert ROCKWOOL Polska.
NOSPR to jeden z wielu prestiżowych obiektów w Polsce, który dzięki wełnie skalnej zapewnia gościom i klientom bezpieczeństwo, optymalne warunki akustyczne i komfort, a inwestorowi – niskie koszty eksploatacji i spokój o dobre samopoczucie gości. Wełnę skalną zastosowano też w zmodernizowanej Hali Koszyki w Warszawie, Filharmonii Szczecińskiej czy biurowcu Bałtyk w Poznaniu. Na świecie wełną skalną otulone są najsłynniejsze obiekty: Wieża Eiffla, Empire State Building czy londyński The Shard.
4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!