REKLAMA

Skuteczne prowadzenie biznesu - relacja z dyskusji podczas EEC

Piotr Apanowicz wnp.pl | 19 maj 2016 10:12 0
Fot. PTWP (Michał Oleksy)

Wiele mówi się o wchodzeniu do biznesu tzw. pokolenia X, Y i Z, przy czym pokolenie X to dzisiejsi 35-45-latkowie, pokolenie Y to osoby w wieku 25-35 lat, a pokolenie Z to młodzi ludzie urodzeni po roku 1990, czyli już po transformacji ustrojowej. Jak wejść i skutecznie utrzymać się w biznesie?

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbywa się wiele ciekawych dyskusji, między innymi o biznesie. Jedną z nich była rozmowa pt. W poszukiwaniu biznesowego „jednorożca”.

Jak się chronić przed kradzieżą wartości intelektualnej

Uczestnicy dyskusji mieli zupełnie odmienne podejście do zagrożenia kradzieżą własności intelektualnej ze strony potencjalnych partnerów czy inwestorów. W branży medycznej nie powinno się nawet zaczynać działalności start-upowej bez posiadania patentu, od tego wszystko się zaczyna - przekonywał Paweł Buszman.

Z kolei Wojciech Wolny był zdania, że w sektorze IT zazwyczaj jest tak, że im bardziej komuś się wydaje, że jest autorem unikalnego rozwiązania i im bardziej stara się je chronić przed nieuprawnionym przejęciem, tym większe jest prawdopodobieństwo, że w rzeczywistości nie uda się go wdrożyć w życie. Rekomenduję odważne i jak najszersze pokazywanie inwestorom swoich pomysłów. W mojej 10-letniej karierze nie zdarzył się jeszcze przypadek kradzieży pomysłu przez inwestora, a jedyne dwa takie przypadki miały charakter wewnętrzny a i tak nie zostały skomercjalizowane - mówił.

Artur Kupczunas dodawał, że naukowiec będący autorem pomysłu powinien mieć przynajmniej 50 proc. udziałów w całym projekcie, bo wówczas ma poczucie, że tworzy coś dla siebie i nie ma powodów by szukać innych partnerów w procesie jego komercjalizacji.

Inwestowanie w ludzi

Wojciech Wolny przytoczył swoją rozmowę z Wojciechem Siewierskim, pracującym w Dolinie Krzemowej, który wprowadził już cztery spółki na Nasdaq, w której przyznał on, że kiedy fundusz inwestycyjny rozważa wsparcie start-upu, w 70 proc. ocenia się nie pomysł, a osobę, starając się przewidzieć, czy będzie ona w stanie prowadzić za chwilę dużą firmę. Pamiętam, że przyznał w tej rozmowie, że nie zawsze się trafia, bo on na przykład wyrzucił za drzwi po 10 minutach rozmowy ludzi z Youtube’a, bo uznał, że ten pomysł nie ma sensu - powiedział Wojciech Wolny.

Rzeczywiście, w fazie start-upu inwestuje się nie tylko w sam projekt, ale przede wszystkim w ludzi go tworzących. Trzeba przeanalizować jak zachowają się w obliczu problemów. To jest właśnie szansa dla młodego pokolenia - ocenił Cezary Smorszczewski.

W jego opinii każdy właściciel projektu typu start-up powinien mieć w tyle głowy, że kiedyś będzie chciał tę firmę komuś sprzedać.

W istocie nie brzmiałby poważnie przedsiębiorca, który by utrzymywał, że nigdy i w żadnych okolicznościach nie sprzeda swojej spółki. Z drugiej strony jeśli wszystko działa dobrze, nie trzeba mieć na tę sprzedaż presji. W naszym przypadku na obecnym etapie bardziej jesteśmy zainteresowani przejmowaniem innych podmiotów niż sprzedażą - ujawnił Wojciech Wolny.

Więcej z ciekawej rozmowy przeczytacie TUTAJ

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.