Monika Karwat-Bury z Departamentu Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości była moderatorem dyskusji pod hasłem "Design Starter – jak inwestować we wzornictwo z udziałem dotacji"", której tematem głównym było inwestowanie we wzornictwo w oparciu o dotacje. Jak starać się o dotacje w konkursie "Wzór na konkurencję", jakie wsparcie wzornicze dla małych i średnich przedsiębiorstw inwestujących w design oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz na co dotacje powinny być wykorzystywane – o tym rozmawiali uczestnicy dyskusji: Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych, PARP, Ewa Gołębiowska, dyrektor, Zamek Cieszyn oraz Andrzej Śmiałek, dyrektor, Ergo Design.
Projektanci, designerzy i przedsiębiorcy, którzy są zainteresowani rozwijaniem swojej firmy w oparciu o design mieli okazję poznać warunki uczestnictwa w konkursie "Wzór na konkurencję", który w czerwcu br. został ogłoszony prze PARP. Konkurs skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw działających na obszarze pięciu województw Polski wschodniej. Startujący w konkursie mogą sprawdzić potencjał wzorniczy swojej firmy i uzyskać nawet 3 mln zł dofinansowania w drugim etapie.
Konkurs jest dwuetapowy. Etap pierwszy polega na przeprowadzeniu audytu wzorniczego, który pozwala na zdiagnozowanie sytuacji w firmie i opracowaniu strategi wzorniczej zawierającej rekomendację. Właśnie strategia wzornicza jest efektem końcowym audytu. Na tym etapie można uzyskać dofinansowanie do 100 tys. zł na pokrycie kosztów usługi audytu wzorniczego.
O dofinansowanie w drodze konkursu aplikują głównie firmy na początku swojej drogi biznesowej, a w przyszłym roku wejdą w życie pierwsze projekty wyłonione w pierwszym etapie konkursu.
Andrzej Śmiałek, dyrektor firmy Ergo Design przeprowadzającej audyty w firmach starających się o dofinansowanie w ramach konkursu „Wzór na konkurencję” przybliżył specyfikę działania podczas przeprowadzania takiego audytu, którego efektem jest opracowanie strategi wzorniczej dla firmy. – Chodzi o to, aby na podstawie informacji znaleźć pomysły i propozycje zbudowania strategii przedsiębiorstwa w oparciu o design. Włączenie w strategię przedsiębiorstwa procesów wzorniczych. Na drugim etapie natomiast, wdrożenie efektów audytu, dokupienie technologii i maszyn.
Uczestnicy dyskusji podkreślali, że strategia wzornicza, wypracowana w efekcie audytu musi być osadzona we wzornictwie. Dobrze przygotowana strategia wzornicza pokazuje na ile w drugim etapie będzie można realizować wydatki inwestycyjne. Wskazuje cele wzornictwa oraz kierunek dalszych działań.
Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn oraz ekspert PARP w dziedzinie designu, zwracała uwagę, że strategia powinna być zrozumiała. – Audyt jest swoistym „rentgenem” przedsiębiorstwa. Firmy powinny rozumień ten proces. Grupa ekspertów oceniających wnioski stara się ocenić, na ile te rekomendacje zawarte we wnioskach są związane z autentycznymi potrzebami firmy. Dzięki temu firma będzie mogła w krótkim czasie tę strategie realizować.
- 1
- 2
- Następna »
- Forum Dobrego Designu
- Forum Dobrego Designu 2017
- PARP
- V Forum Dobrego Designu
- 5. edycja FDD
- Design Starter
4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!