REKLAMA

Akustyka w restauracji i strefie food court

Źródło: Rockfon | 01 paź 2014 09:15 0

Dlaczego w jednej restauracji czujemy się doskonale, a w innej panujący wokół hałas męczy i zniechęca do ponownego odwiedzenia lokalu. Odpowiedź tkwi w akustyce.

Duży szum i rozmowy wokół to stan normalny w każdej restauracji. W końcu ludzie spotykają się tu po to, by omówić bieżące rzeczy i podzielić się swoimi sprawami. Taki gwar może być jednak uciążliwy.

Zerowy współczynnik pochłaniania dźwięku

Zazwyczaj na aranżację restauracji składają się twarde materiały o zbyt niskim lub praktycznie zerowym współczynniku pochłaniania dźwięków – kamienne podłogi, szklane przegrody i gładkie, odbijające dźwięki stoły. W efekcie w pomieszczeniu powstaje echo, którego nadmierne odbijanie powoduje niskie zrozumienie mowy i tzw. efekt spotkania towarzyskiego. To stan kiedy mówiący ludzie przeszkadzają sobie nawzajem, ponieważ natężenie dźwięku w każdym miejscu pomieszczenia jest praktycznie takie samo.

Ludzie mówią więc coraz głośniej, a w końcu każdy z nich niemal krzyczy. Powstający w takiej sytuacji hałas może przekraczać nawet 90 dB, czyli stanowić poważne zagrożenie dla naszego słuchu.

Druga kwestia to poufność rozmów w restauracji. – Każdy z nas chciałby słyszeć jedynie swojego rozmówcę. Tymczasem bez szczególnego wysiłku często słyszymy w kawiarni lub restauracji szczegóły konwersacji przy sąsiednich stolikach – zauważa Mirosław Jucha, dyrektor sprzedaży na Europę Wschodnią, Rockfon. To także znak, iż właściciel lokalu nie zadbał o akustykę.

Zapanuj nad dźwiękami

Najbardziej skuteczną metodą zapanowania nad dźwiękami jest montaż w pomieszczeniu podwieszanych sufitów ze skalnej wełny mineralnej. Z dwóch powodów: sufit zajmuje bardzo dużą powierzchnię w pomieszczeniu, a materiał z jakiego sufit podwieszany jest  wykonany zapewnia skuteczne pochłanianie dźwięku. Wybrane linie akustycznych sufitów Rockfon charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem pochłaniania dźwięku na poziomie αw 1,0, czyli najwyższej
w klasyfikacji – klasie A.

Wyciszenie w strefach food court

W mniejszych lokalach ważne jest stworzenie przyjaznego wnętrza z akustyką, która zapewnia poufność. Z kolei główne zadanie w częściach restauracyjnych zlokalizowanych w  galeriach handlowych polega na maksymalnym obniżeniu czasu pogłosu.

W otwartej przestrzeni dźwięki rozchodzą się swobodnie i odbijają od twardych powierzchni wokół. Stąd tak duży szum i hałas w strefach food court. Konieczne jest więc maksymalne wyciszenie tych niechcianych odgłosów, by przestrzeń stała się bardziej komfortowa.

W takich dużych, otwartych wnętrzach czasem trudno o instalację klasycznej konstrukcji z sufitem podwieszanym. Rozwiązaniem w tym przypadku może być montaż tzw. wysp akustycznych.

To elementy mocowane do stropu za pomocą stalowych linek. Unoszą się swobodnie w przestrzeni. „Pracują” podobnie jak klasyczny sufit akustyczny - pochłaniają dźwięki, i to także górną powierzchnią. Szeroki wybór ich kształtów sprawia, że stanowią nie tylko element technicznego wyposażenia restauracji, ale też wpływają na jej wystrój.

Dodatkową zaletą ważną dla istniejących już obiektów jest fakt, że ich instalacja jest wyjątkowo łatwa i może zostać przeprowadzona w ciągu kilku godzin. Dla funkcjonującego lokalu gastronomicznego oznacza to, że poprawę warunków akustycznych można przeprowadzić w nocy, bez konieczności zamykania lokalu i przerywania jego pracy.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.