REKLAMA

Fotorelacja: poznaliśmy przyszłość wzornictwa na Forum Dobrego Designu

Redakcja Archiconnect.pl | 15 gru 2014 13:13 0

Jaka jest kondycja polskiego wzornictwa, dokąd on zmierza i jak się zmienia i będzie zmieniał przez następne lata? O tym dyskutowali czołowi, polscy designerzy, projektanci wnętrz i architekci podczas Forum Dobrego Designu, które odbyło się 10 grudnia 2014 r. w Centrum Konferencyjnym Muranów, w warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich.

Ponad 700 gości, 40 panelistów, 5 sesji tematycznych, tak można podsumować II edycję Forum Dobrego Designu, która odbyła się 10 grudnia br. Organizotorami tego wydarzenia był magazyn wnętrzarski Dobrze Mieszkaj oraz portal dobrzemieszkaj.pl.

To już 2. edycja wyjątkowego spotkania architektów, projektantów, producentów czyli wszystkich związanych zawodowo z szeroko pojętym designem. W Forum Dobrego Designu uczestniczyli polscy projektanci sztuki użytkowej oraz czołowi architekci wnętrz. W trakcie Forum odbyło się 5 paneli tematycznych, 4 prezentacje z cyklu Case Study, a zwieńczeniem imprezy była gala wręczenia nagród w konkursie Dobry Design 2015.

Jaka jest przyszłość designu?

Forum rozpoczęło się dyskusją na temat „Design XXI, a może XXII wieku?” Projektantka Maja Ganszyniec, architekt Dominika Rostocka, trendwatcher Zuzanna Skalska, projektantka Dorota Warych, architekt Piotr Wełniak oraz projektanci Mikołaj Wierszyłłowski i Oskar Zięta dyskutowali o najnowszych technologiach, które zmieniają wnętrza naszych mieszkań. Paneliści próbowali odnaleźć odpowiedź jak w przyszłości design będzie wpływał na życie człowieka.

Spotkanie stało się okazją do dyskusji w jaki sposób rozwój technologii i „nowy cyfrowy świat” będzie zmieniać wnętrza i rzeczy, którymi się otaczamy oraz nasze życie. W centrum dyskusji znalazła się kwestia technologii. Zadaniem Piotra Wełniaka przytłoczeni technologią w pracy będziemy starali się celowo coraz bardziej odcinać się od technologi w codziennym życiu.

Dominika Rostocka podkreślała, że obecnie wręcz zagalopowaliśmy się z technologią i potrzebny nam jest powrót do bezpośredniego odczuwania i dotykania materii i rzeźbienia form.

Dyskusję moderowała Natalia Nguyen, prowadząca telewizyjny program "Bitwa o dom".

W poszukiwaniu własnej tożsamości

Na kolejnym panelu pn. "Design a przeszłość. Jak nawiązać inteligentny dialog z tradycją i jak dzięki niej osiągnąć sukces we współczesnym świecie?" zaproszeni designerzy, architekci wnętrz próbowali odnaleźć odpowiedzi na następujące pytania: jak czerpać z bogactwa i historii polskiego designu, jak nawiązać tradycją dialog, czy jest dla niej miejsce w dzisiejszym designie? Paneliści doszli do wniosku, że nawiązanie do tradycji, przenoszenie wzorów i odtwarzanie i przekształcanie pewnych form jest nie tylko trendy, ale też ułatwi polskim konsumentom i odbiorcom utożsamić się z designerskimi produktami.

Tradycja to pewien ogół treści, norm kulturowych, uznawanych przez dane społeczności za, obrzędy, wartości związane z edukacją, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie. Jeżeli chcemy swoimi projektami nawiązywać do tradycji, najpierw trzeba zdeklarować, czy rzeczywiście sięgamy do tych tradycji, czy wybieramy tylko to, co nam się najbardziej podoba. Wykorzystujemy je w sposób oderwany od ich prawdziwego znaczenia, nie przenosimy ich prawdziwego przekazu poprzez nowe projekty – mówiła Lubomira Trojan, etnolog i antropolog kultury, związana z Zamkiem Cieszyn.

Z kolei projektantka wzornictwa, założycielka pracowni Bongo Design, Magdalena Chojnacka identyfikuje polski design i tradycję z historią Polski i uważała, że w niej należy szukać inspiracji, niezależnie czy to był okres międzywojenny czy też PRL-u: Nie umiemy zobaczyć tradycji w całości. Często jest też tak, że lubimy odwrócić się do jakiegoś okresu plecami. Od niedawna zaczęło się mówić o okresie PRL, od którego odwracamy się właśnie plecami.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.