REKLAMA

Łódź Design Festival 2015 – fotorelacja

ps | 14 paź 2015 15:14 0

Tegoroczna edycja festiwalu w Łodzi odbyła się pod hasłem „Konsekwencje”. Na wystawach było można zauważyć, iż projektanci szukają źródeł inspiracji w coraz szybciej i nieustannie zmieniającym się świecie. Łódź zmieniła się w polską stolicą designu od 8 do 18 października.

Organizatorzy festiwalu wraz z gośćmi, wystawcami, prelegentami oraz projektantami zastanawiali się, czy obecny świat podporządkowuje się pod człowieka, czy człowiek dąży do podporządkowania sobie świata. Zmiany technologiczne, społeczne i kulturowe mają przełożenie na tworzone codziennie obiekty, które mają służyć człowiekowi oraz jego wygodzie. 

  • Organizatorzy Łódź Design Festival 

     

    Nigdy w historii nie otaczało nas tak wiele przedmiotów wytworzonych przez człowieka. Są wszechobecne. Towarzyszą nam od momentu poczęcia aż do naszej śmierci. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak wielki wpływ wywierają na nasze codzienne funkcjonowanie. Co sprawia, że produkt zyskuje miano ponadczasowego? W jaki sposób projektanci próbują rozwiązać problemy trapiące ludzi żyjących w różnych społeczeństwach? Jak nowe technologie i trendy społeczne zmieniają sposób pracy projektantów?

Jak zwykle w Łodzi zaprezentowano wiele ciekawych wystaw. Promowano polski design zamknięty w zwykłych przedmiotach codziennego użytku. Zainteresowaniem cieszyły się wykłady i spotkania z czołowymi, polskimi designerami.

Wystawa „Konsekwencje” prezentowała przedmioty, które miały stanowić zwrot przeciwko problemom współczesnych społeczeństw. Do refleksji nad relacją z przedmiotem, sposobem wytwarzania i użytkowaniem, zmuszała inicjatywa „Uwolnić projekt”. Prezentowane podejście do przedmiotu i produkcji było próbą zgłębienia „ludowości” i „tradycji” w sposób, który nie sprowadza się jedynie do powielania folkowych ornamentów. Jedną z większych wystaw był projekt „Niewidzialni bohaterowie. Geniusz rzeczy codziennych” przygotowany przez Vitra Design Museum. Jak na Vitrę przystało, prezentacja ukazywała ponadczasowe przedmioty, które często, w niezauważalny dla nas sposób wpływają na nasze życie. Kolejną odsłoną wystaw, o której warto wspomnieć był „Lubelski Wzór”. Prezentacja obrazowała dobre przykłady lubelskich projektantów, zdobywających sukcesy w kraju oraz na arenie międzynarodowej. Autorami byli polscy projektanci Radosław Nowakowski, Patryk Góźdź i Katarzyna Cebulak. „Form” to inicjatywa projektanta, Pawła Grobelnego. Autor, za pomocą minimalistycznej formy i gry z równowagą, ukazał swoje poszukiwania nad granicami przedmiotu użytkowego. Użycie tych obiektów sprawia, iż z abstrakcyjnych konstrukcji przekształcają się one w funkcjonalne meble. Nad „Anatomią krzesła” zastanawiali się czterej filozofowie współczesnego projektowania, Piotr Kuchcińśki, Krystian Kowalski, Tomek Rygalik oraz Katarzyna Okińczyc. Designer Tomasz Augustyniak, krytyk designu Agnieszka Jacobson-Cielecka oraz jedni z najlepszych polskich architektów wnętrz Katarzyn Kuo Stolarska, Anna Koszela i Dominika Rostocka, dyskutowali o ewolucji, jaka zachodzi w myśleniu Polaków o wnętrzu. Wykład o tworzeniu teorii Dynamic Space, o wielu latach obserwacji użytkowników kuchni, których potrzeby i preferencje stały się inspiracją dla konstruktorów Blum, poprowadził Andreas Lubetz. Wykład poświęcony drukowi cyfrowemu na stoisku Inteeprint poprowadził Oskar Zięta.

Make me

Po raz kolejny poznaliśmy zwycięzców konkursu make me! Laureatem tegorocznej edycji 2015 i zdobywcą głównej nagrody, czyli 20.000 zł, została Marlene Huissoud za projekt „Z owadów”. Uhonorowano ją za świeże podejście do procesu projektowego. Jury zachwycił nie sam finalny produkt, ale też sposób i materiały potrzebne do realizacji projektu, jak również zwrócenie uwagi na potrzeby drugiego człowieka. Dzięki temu, że pochodzi z rodziny pszczelarzy i ma styczność z różnorodnymi owadami, postanowiła zacząć wykorzystywać i przetwarzać produkowane przez nie odpady. Projektantka w szczególności interesuje się pszczołami, które produkują propolis – naturalną biodegradowalną żywicę. Do swoich prac wykorzystuje też odrzucone po uzyskaniu dojrzałości kokony jedwabników. Projekt jest platformą innowacji i równowagi. Autorka wykorzystała wiele technik obróbki szkła do tworzenia rzeźb / obiektów z pszczelego propolisu. Dzięki uzyskaniu produktu, który nazwała „drewnianą skórą”, jest w stanie przygotować materiał do budowy różnorodnych obiektów z przeróżnych dziedzin: meblarstwa, mody czy dekoracji. W efekcie powstają produkty w 100% naturalne, o nowej jakości, wyglądzie i zapachu. Marlene Huissoud urodziła się we Francji, mieszka w Wielkiej Brytanii. Jest projektantką ekstremalną. Jako niezależny projektant współpracuje z wieloma firmami. W 2014 ukończyła MA Material Futures w Central Saint Martins w Szkole Sztuki i Designu w Londynie. W tym roku spośród 249 głoszeń wybrano 25 projektów, które zostały zaprezentowane na wystawie.

Must Have

Nominowane do Must Have 2015 produkty, musiały spełnić dwa warunki, pochodzić z Polski oraz być dostępne w sprzedaży. Spośród zgłoszonych produktów wyróżniono 64 najciekawsze projekty, były to między innymi: kolekcja Kanu, Tomasza Augustyniaka dla marki Marbet; krzesło Nordic, Krystiana Kowalskiego dla marki Noti; kolekcja mebli Easy, Mikołaja Wierszyłłowskiego dla marki Noti; fotel z siatki drucianej, Czesława Knothe dla marki Vzór; krzesło UXI, Tomka Rygalika dla marki Paged Collection; fotel 366, Józefa Chierowskiego dla marki 366 Concept; krzesło Kowalskiego, Czesława Kowalskiego dla marki nowymodel.org; Leaning Bench, projektantki i producenta Izabeli Bołoz; stół Endu, Piotra Kuchcińskiego dla marki Dller; stół Malafor, Agaty Kulik-Pomorskiej i Pawła Pomorskigo dla marki Malafor; Packman, Tomaszy Augustyniaka dla marki Mikomax; kolekcja Mio by Vox, Joanny Leciejewskiej dla marki Meble Vox; regał modułowy Dynks, Megi Malinowskiej, Filiap Ludka, Tomasza Kempy dla marki Tabanda. 

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!