REKLAMA

Michał Piernikowski: Staraliśmy się aby Łódź Design Festival był bardzo interaktywny

Piotr Sawczuk | 09 sty 2015 09:04 0

Łódź Design Festiwal jest jednym z najważniejszych wydarzeń światowego designu. Dyrektor Festiwalu - Michał Piernikowski, w rozmowie podkreśla jego istotę oraz wymienia najważniejsze punkty i wydarzenia. Rozmawia Piotr Sawczuk.

Czym charakteryzowała się 8 edycja Łódź Design Festival?

W 2014 roku Łódź Design Festiwal trwał 11 dni. Odbywał się w dwóch głównych Centrach Festiwalowych o łącznej powierzchni ok. 10.000 m2, oraz w kilkunastu miejscach w całym mieście, między innymi: Off Piotrkowska, Muzeum Włókiennictwa, Lokale dla Kreatywnych na Księżym Młynie. Dla widzów przygotowaliśmy ponad 80 wystaw, 200 godzin wykładów i warsztatów i 120 wydarzeń towarzyszących, takich jak Noce Otwartych Pracowni czy Targi Rzeczy Ładnych. Współpracowaliśmy z blisko 500 projektantami, kuratorami, panelistami z całego świata a pomagało nam 200 wolontariuszy. Jak co roku program festiwalu przygotowany został wokół tematu przewodniego. Ósmej edycji festiwalu przyświecało hasło „Brave New World” czyli Nowy Wspaniały Świat. W programie głównym festiwalu zwiedzający mogli zapoznać się z różnymi interpretacjami hasła przewodniego festiwalu. Spośród kilkunastu projektów moim zdaniem na szczególną uwagę zasługiwał ten przygotowany wspólnie z British Council a poświęcony naprawianiu.

Dlaczego?

Daniel Charny, kurator wystawy BRAVE FIXED WORLD, zastanawiał się nad rolą jaką we współczesnym świecie pełnić może szeroko rozumiane naprawianie. W tekście kuratorskim pisał: „Nasz dzisiejszy świat kształtowany jest przez niespotykany rozwój mechanizacji i produkcji masowej. Demokratyczny dostęp do dóbr oraz wyższa jakość życia, oferowana przez produkcję przemysłową, ma jednak swoją cenę. Wraz z obfitością tanich, powtarzalnych produktów, które obciążają środowisko naturalne, wielu ludzi straciło kontakt z doświadczeniem rodzącym się w procesie tworzenia i stoi dziś wobec ograniczonego wyboru, jakim jest kupienie czegoś nowego lub trwanie w zwykłej bierności. Nasz ‘Nowy Wspaniały Świat’ wymaga naprawy.”

Projekt Brave Fixed World składał się z kilku elementów. W galerii zobaczyć można było obiekty ilustrujące ideę przewodnią projektu jak np.: koło garncarskie wykonane z miksera czy krzesło wykonane ze śmieci wyrzuconych przez morze na plaże. W bibliotece zapoznać się mogliśmy z publikacjami poświęconymi tematyce naprawiania, przerabiania czy szerzej „DIY” (do it yourself), a w części warsztatowej odbywały się zajęcia z profesjonalnymi „naprawiaczami” z wielu dziedzin między innymi warsztaty renowacji mebli, naprawiania rowerów, zniszczonych ubrań czy elektroniki.

Czym 8 edycja różniła się od poprzednich?

W tym roku staraliśmy się aby festiwal był tak bardzo „interaktywny” i przyjazny zwiedzającym jak to tylko możliwe. Wspólnie z Tabandą, grupą projektową którą tworzą Małgorzata Malinowska, Filip Ludka i Tomasz Kempa, przygotowaliśmy chyba najważniejszą wystawę tegorocznego festiwalu zatytułowaną „Strefa Testów”. To interaktywna wystawa i twórczy plac zabaw prezentujący cztery materiały – drewno, papier, metal i tekstylia. Na specjalnie przygotowanych stanowiskach widzowie mogli sami doświadczyć tego w jaki sposób surowiec i tworzywo, przechodząc przez ludzki umysł i ręce, przekształcają się w różnorodne formy. Charakter festiwalu zmienia się nieznacznie co roku. Staramy się żeby zarówno struktura jaki i treść festiwalu odpowiadały współczesnym trendom i oczekiwaniom zarówno widzów, projektantów jaki i partnerów z którymi współpracujemy. Naszym celem czy nawet misją jest organizacja wydarzenia które jest nie tylko przeglądem nowości dostępnych na polskim rynku ale również uczy i bawi zwiedzających, inspiruje projektantów i osoby z branży i stara się opowiadać o kondycji współczesnego świata, przez pryzmat obiektów które nas wszystkich otaczają.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!