REKLAMA

Rebecca Steward o projektowaniu krzeseł i nie tylko

Redakcja | 24 cze 2016 07:51 0

Rebecca Steward ze studia projektowego Arup zaprojektowała krzesła "Abacus" dla marki Forum Seating (Grupa Nowy Styl). Krzesła te posłużyły do wyposażenia stadionów na Euro 2016 we Francji. Projektantka opowiada o trudnej sztuce tworzenia przedmiotów użytkowych.

Czy Twoim zdaniem tworzenie krzeseł jest trudniejsze od pracy nad innymi przedmiotami?

Nie ukrywam, że projektowanie krzeseł jest jednym z najtrudniejszych zadań. Krzesła są obecne w naszym życiu niemal od zawsze, dlatego wymyślenie czegoś wygodniejszego, piękniejszego oraz odpowiadającego użytkownikom z odmiennych kręgów kulturowych i o różnych sylwetkach na pierwszy rzut oka jest niemożliwe. Jednak założenia krzesła Abacus dotyczące materiałów, metod produkcji, ceny oraz pozycjonowania na rynku były na tyle precyzyjnie określone przez Forum Seating, że koncepcja produktu ewoluowała w sposób naturalny. Cieszę się, że wspierały mnie także osoby odpowiedzialne za wzornictwo przemysłowe.

Inne produkty, które projektowałam, stanowiły niepowtarzalną i innowacyjną odpowiedź na nowo powstałe problemy, więc zostały stworzone po raz pierwszy. Zupełnie inaczej jest w przypadku krzeseł. Użytkownicy są wobec nich nastawieni krytycznie, ponieważ mają swoje wyobrażenia i preferencje, krzesła otaczają ich w różnych przestrzeniach i sytuacjach – w pracy, podczas jedzenia, podróży itd., więc jest mnóstwo okazji do porównań. Krzesło stadionowe to jedyny przedmiot, z którym kibic ma tak bliski kontakt, i to przez kilka godzin. Dlatego to właśnie krzesła powinny świadczyć o jakości całego obiektu, muszą zrobić dobre pierwsze wrażenie i utrzymać je aż do ostatniego gwizdka.

Co bierzesz pod uwagę podczas projektowania? Czy materiały, z których wykonany jest produkt, funkcjonalność oraz ergonomia są tak samo ważne jak jego wygląd?

Najważniejszą rzeczą w procesie projektowania krzesła jest czynnik ludzki. Już w pierwszym momencie, w którym ktoś widzi krzesło stadionowe i siada na nim, wyrabia sobie opinię o marce. Trzeba też mieć na uwadze, że jeżeli proces produkcyjny jest bardzo pracochłonny, krzesło będzie zbyt drogie. Jeżeli krzesło trudno zamontować, otwarcie stadionu może się opóźnić, a jeżeli jest nietrwałe, może stać się orężem w walkach chuliganów. Więc wszystkie te aspekty są rozważane w kontekście, jak mogą dobrze służyć ludziom. Wspaniałą rzeczą dotyczącą materiałów i procesu produkcji jest to, że one wciąż ewoluują, żeby dać nam, projektantom, szerokie spektrum narzędzi do wytwarzania jeszcze lepszych produktów.

Jak kształtują się trendy w projektowaniu? Które z nich staną się najważniejsze w przyszłości?

Obecnie najważniejszym trendem w projektowaniu jest prostota przejawiająca się w wyglądzie czy użytkowaniu. Jednak technologia, która stoi za osiągnięciem takiego efektu, może być bardzo skomplikowana, a wysiłek w stworzeniu odpowiedniego projektu – bardzo duży. Ważną sprawą, która wciąż zyskuje na znaczeniu, jest także dostosowanie projektu do indywidualnych potrzeb klienta.

Kolejne trendy w projektowaniu są narzucane przez rodzaj materiału i sposób ich przetwarzania. W przypadku siedzisk stadionowych, zmieniające się koszty plastiku i stali sprawiały, że projektowanie przy użyciu tych materiałów stawało się bardziej lub mniej pożądane. Koszty pracy w krajach, w których dominuje produkcja oraz typowy dla nich sposób wytwarzania przedmiotów mogą determinować założenia projektu.

Co wyróżnia krzesło Abacus? Czy od początku chciałaś stworzyć całą linię produktów (Abacus Bronze, Silver oraz Gold) czy ten pomysł zrodził się podczas prac nad projektem?

Aby uniknąć imitacji, Abacus musiał mieć coś unikatowego. I taki właśnie jest system grawitacyjnego składania siedziska zamontowanego na belce. Takie rozwiązanie pozwoliło zmniejszyć liczbę komponentów siedziska, wykluczając wstępny montaż i zmniejszając koszty. Dzięki obłym krawędziom krzesła są komfortowe dla osób o różnej budowie ciała, co było bardzo ważne dla Forum Seating, ponieważ produkt miał być możliwy do zastosowania na wielu rynkach. Ponadto prosty wygląd sprawił, że krzesło pasuje do obiektów o różnej estetyce i architekturze. Natomiast, jeżeli chodzi o linię produktów, to ona wykształciła się z podstawowego modelu. Uważam, że najpierw należy wypracować silne wyróżniki podstawowego produktu (który jest sprzedawany w dużo większych liczbach niż pozostałe modele).

Źródło: Materiały prasowe Grupy Nowy Styl

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!