REKLAMA

Rozwiązania dla architektury monolitycznej

opr. Mariusz Golak | 04 cze 2014 09:46 0

Jednym z trendów obserwowanych w projektach nowoczesnych wnętrz publicznych jest zastosowanie konstrukcji monolitycznych. Świetnie wpisują się one w minimalistyczne, surowe aranżacje. Przykładem tego są choćby sufity monolityczne, które zostały użyte np. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Oslo czy w centrum handlowym Puerto Venecia w Hiszpanii.

Architektura monolityczna to przede wszystkim gra zaskakującymi formami. Jednolite płaszczyzny i zakrzywione kształty to jedne z jej najbardziej charakterystycznych wyróżników. Niestety, tego typu konstrukcje przyczyniają się do rozprzestrzeniania hałasu. Podczas aranżowania wnętrz łączących monumentalizm i komfort akustyczny przydatne okazują się sufity monolityczne.

Z tego typu problemem zetknęli się architekci aranżujący wnętrza norweskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Oslo, zlokalizowane na terenie miejskiego portu. Składa się ono nie tylko z budynku muzeum, lecz także obiektów biurowych, parku, plaży i promenady. Do połączenia wszystkich obiektów posłużył spadzisty szklany dach, inspirowany żaglami statków. Zespół projektantów z pracowni odpowiedzialnych za inwestycję – Renzo Piano Building Workshop i Narud Stokke Wiig Architects – zdecydował, iż monolityczny sufit w muzeum odzwierciedlać będzie geometrię dachu. Potrzebny nam był sufit neutralny i wyrazisty. By nie dominował nad prezentowanymi dziełami, a jednocześnie na tyle wyrazisty, by odzwierciedlał charakter dachu. Zdecydowaliśmy się na rozwiązania Rockfon. Sufit Mono Acoustic sprawił, że mogliśmy osiągnąć nasze cele zarówno pod względem technicznym, jak i architektonicznym – przyznaje architekt, Hossam Gadalla.

Monolityczna estetyka

Monolityczne konstrukcje sufitowe są pomocne przy kreowaniu efektów dekoracyjnych we wnętrzach publicznych. Przykładem tego jest efekt, który udało się uzyskać w jednym z najnowszych centrów handlowych w Europie, w hiszpańskim Puerto Venecia w Saragossie. Architektura budynku, otoczonego wodą, nawiązuje do... falowania powierzchni wody. Nad główną przestrzenią handlową znajduje się sufit w kształcie białej wstążki. Na tak dużej przestrzeni – 200 m długości, 24 m szerokości – gdzie zbierają się tysiące ludzi, odpowiednie wytłumienie dźwięków i kontrola pogłosu były kwestią kluczową. Aby to osiągnąć, musieliśmy wykorzystać plan poziomy, ponieważ niemal wszystkie płaszczyzny pionowe to szklane okna. Falujący sufit wykonano więc z 3.500 m2 dźwiękochłonnego systemu Rockfon Mono Acoustic – wyjaśnia Eduardo Simarro, architekt z biura L-35 Arquitectos.

Liczy się pomysł

Włoska firma Tetra Pak planowała stworzenie nowej siedziby – chciała przekształcić stary dom w nowoczesny obiekt badawczo-rozwojowy. Architekci założyli, że nowy obiekt będą charakteryzowały: przejrzystość, elastyczność, bezpieczeństwo, wygoda i automatyzacja. Przy podejmowaniu decyzji w kwestii sufitu architekci z biur 1+1=1 i Trombini Studio nie chcieli podporządkować się temu, co sami nazywają „industrialną logiką” sufitów modułowych. Kilka tysięcy lat historii architektury pokazuje nam piękno rozwiązań monolitycznych – liniowych, unikatowych, prostych. Dlaczego więc od lat 60. XX wieku widzimy wciąż sufity o tym samym kształcie – ujednoliconym, modułowym, perforowanym? To nie jest dobra architektura – ocenia Stefano Trombini, projektant z Trombini Studio. Sufit musi pasować do projektu, a nie odwrotnie – podkreślali architekci. Projektanci wybrali Mono Acoustic, a budynek zajął pierwsze miejsce w konkursie na najlepsze wielkopowierzchniowe miejsce pracy w Europie w 2012 roku, organizowanym przez Instytut Great Place to Work.

 

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!