REKLAMA

Sentymentalna podróż po meble rodem z PRLu. Powracająca moda?

Piotr Sawczuk | 06 lut 2015 15:02 0

Powracającą modę na design z czasów PRLu można zaobserwować we wszystkich dziedzinach. Wzory z poprzedniej epoki doczekały się swoistej rehabilitacji w dzisiejszych czasach. Trend czy awersja do współczesności?

Zainteresowanie wzornictwem poprzedniej epoki rośnie. Markowe meble z czasów PRL mają w sobie potencjał handlowy i projektowy. Powrót do tego co było jest zjawiskiem całkowicie naturalnym. Przy postmodernistycznym założeniu, że wszystko już było, jedynym rozwiązaniem jest zwrócenie się ku przeszłości. Można to robić na różne sposoby, jednym z nich jest pozyskiwanie starych mebli i nadawanie im nowego życia poprzez gruntowną renowację, wymianę tkanin, a na koniec, poprzez zestawienie z obiektami współczesnymi – tłumaczy Weronika Staręga z ForForm.

Tendencja zwrotna

Przypuszczać można, że nałożyły się tutaj dwie przyczyny. Po pierwsze, wzornictwo z okresu Polski Ludowej doczekało się zasłużonego uznania. W tym czasie powstało przecież wiele świetnych, ponadczasowych projektów, by wspomnieć chociażby prace Romana Modzelewskiego, Marii Chomentowskiej, Teresy Kruszewskiej, Józefa Chierowskiego czy Władysława Wołkowskiego. – mówi Anna Dobrzycka, dyrektor salonu i sklepu internetowego 9design. Jednak negatywny odbiór tamtych czasów przez wiele lat wpływał także na postrzeganie innych dziedzin, tendencyjnie wzornictwo identyfikowano jako szare, nudne, nieciekawe. Po drugie, to popularność stylistyki retro, vintage, rodzaj resentymentu spotykanego zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, które nie znają epoki "z autopsji". To także dążenie do posiadania mebli z charakterem, z duszą, może też znudzenie zhomogenizowanym designem oferowanym przez „sieciówki” z wyposażeniem wnętrz. – dodaje Anna Dobrzycka.

Lata 90’ to zdaniem ekspertów, etap całkowitego odrzucenia tego, co mogło kojarzyć się z komunizmem. Nastąpiło bezkrytyczne przyjęcie „dóbr” z zachodu, co powoli zaczęły odzwierciedlać także meble, czy architektura. Próby zaadaptowania „amerykańskiego stylu” do naszych realiów, często wypadały karykaturalnie. Ogromne wypoczynki, fotele, charakterystyczny przepych w niewielkich mieszkaniach, które jako spadek po PRL nadal stanowiły większość na rynku nieruchomości, były po prostu nienaturalne, w marnym stylu i jakości. Bez względu, czy to akceptowaliśmy, czy nie, zachodni krąg kulturowy, jest nam obcy i nazwijmy to „macdonaldyzacja” wnętrz okazała się, czymś w rodzaju przeszczepu, bez zgodności grupy krwi – czyli fiaskiem. W połowie lat dwutysięcznych, można zauważyć symptomy powrotu do korzeni, powrotu do środowiska nam bliższego, a tym samym naturalnego – podkreśla Marta Kyrdziawa, studentka historii sztuki, właścicielka firmy Deca.

  • Proste modernistyczne wzornictwo

     

    Tomek Rygalik, projektant, Dyrektor Kreatywny Paged
     
    Na sposób projektowania w czasach PRL w dużej mierze wpływał permanentny brak materiałów. Nadawanie meblom oszczędnych form wynikało z ograniczonej dostępności do surowców oraz potrzeby stosowania prostych rozwiązań skierowanych do szerokiej masy odbiorców, co jest intencją wzornictwa. Paradoksalnie wszystkie trudności na jakie napotykali ówcześni projektanci zaowocowały wieloma modelami, które dziś mają status ikon polskiego designu. Proste modernistyczne wzornictwo jest najlepszym z możliwych jego rodzajów. Wzory te nie straciły swych funkcjonalnych i estetycznych właściwości i z tego powodu powracają po latach.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.