REKLAMA

Targi Rzeczy Ładnych – dzień II, filmowy design

ps | 24 lis 2015 10:44 0

Tak jak pierwszy dzień Targów upłynął przy towarzyszących mu wykładach i spotkaniach o architekturze i designie, tak drugi dzień, można nazwać dniem filmowym o designie. Tego dnia nie brakowało również ciekawych spotkań.

W niedzielę, czyli drugiego dnia targów dało się zauważyć jeszcze większe kolejki zwiedzających. Padł rekord frekwencyjny.

Ciekawym punktem było spotkanie promujące książkę „Politycy w piaskownicy”. Autorką książki oraz prowadzącą spotkanie była dziennikarka Programu Trzeciego Polskiego Radia – Katarzyna Stoparczyk. W spotkaniu uczestniczyli także Henryka Krzywonos-Strycharska, polska działaczka opozycji w okresie PRL, posłanka na Sejm VIII kadencji, oraz rzecznik praw dziecka, Minister Marek Michalak. Odpowiadali oni na ciekawe pytania dzieci z różnych dziedzin. Dzieci mogły także bawić się w specjalnie przygotowanej na czas targów piaskownicy.

Filmowa niedziela

Zurbanizowani. Na początku XIX wieku w miastach mieszkało nie więcej niż 30 milionów ludzi, co stanowiło 2,5 proc. ludności świata. Przez następne 100 lat liczba ta wzrosła do 2 miliardów. Według raportu Banku Światowego, ludność miejska stanowi już ponad połowę populacji świata, a zgodnie z prognozami w roku 2030 udział ten przekroczy 60 proc. Jeżeli proces migracji ludności wiejskiej do miast nie spotka się z odpowiednią polityką rozwojową, zainteresowaniem władz i obywateli, urbanizacja może przybrać postać slumsów. Po „Helvetice” i „Objectified” - filmach poświęconych sztuce projektowania znaków drukarskich i przedmiotów - Gary Hustwit postanowił zmierzyć się z nieco szerszym tematem. W ostatniej części trylogii dizajnu bierze na warsztat projektowanie miast i dowodzi, że w dobie postępującej urbanizacji staje się ono jednym z największych wyzwań współczesnego świata. Wracając do cennych doświadczeń z historii architektury i urbanistyki (pojedynek Jacobsa i Mosesa o Nowy Jork), poprzez współczesne ruchy obywatelskie (protest Stuttgart 21) i wypowiedzi ekspertów, aż po spektakularne porażki zarządzania przestrzenią zabudowaną (Brazylia jako nieudane wcielenie idei modernizmu), pokazuje kto i w jaki sposób naprawdę kształtuje miasto.

Ludzki wymiar. Współczesne metropolie cechuje jedno – gigantyczne samochodowe estakady przecinają miasta, domy-wieże, w których istoty ludzkie żyją w betonowych boksach. 50 procent ludzi mieszka dziś w metropoliach, a do 2050 roku ta skala zwiększy się do 80 procent. Czy rzeczywistość dzisiejszych miejskich aglomeracji w jakikolwiek sposób odpowiada na potrzeby ich mieszkańców? Duński architekt Jan Gehl i jego zespół zmagają się z epokowym wyzwaniem: chcą przywrócić miasta mieszkańcom i odebrać je samochodom. Planują taki kierunek zmian w miejskiej urbanistyce, aby ludzki wymiar miasta był w niej zdecydowanie najważniejszy. Reżyser pokazuje nie tylko innowacyjne projekty Gehla, lecz również sposób, w jaki wdrażane są w miastach. Film jest bardzo spójny estetycznie, zachwyca formą, a szczególnie wysmakowanymi zdjęciami. Pod względem stylistyki przypomina dokumentalne science fiction, które dzieje się na naszych oczach.

Świątynie Kultury. Czy budynki są w stanie przemówić własnym głosem i powiedzieć coś o nas samych i o stanie naszej cywilizacji? Nakręcony w 3D film przedstawia indywidualne spojrzenie sześciu słynnych reżyserów na sześć ikonicznych europejskich budowli potraktowanych tu jak lustro nas samych i dzisiejszej kultury. Każdy z twórców pokazuje dany obiekt na swój własny sposób, przy zachowaniu charakterystycznej dla siebie stylistyki i filmowego języka. W filmie poznajemy nie tylko wizualny obraz tych budowli, lecz także ich architektoniczną strukturę, co we wszystkich przypadkach okazuje się znaczące. Każda z tych budowli na swój sposób staje się refleksem współczesnej kultury i doskonałym strażnikiem pamięci zbiorowej ludzkości. Jest też wyraźnym materialnym przejawem myśli i działalności współczesnego człowieka, a co więcej – pokazuje, jak wygląda jego życie, choć w każdym przypadku mamy do czynienia z zupełnie innym jego przejawem i perspektywą.

Eames: architekt i malarka. Architekt oraz malarka, Charles i Ray Eames, małżeństwo, stanowili najbardziej wpływowy duet Ameryki. To ikony amerykańskiego designu, jedni z najsłynniejszych projektantów mebli XX wieku. Dokument przedstawia nie tylko ich życie prywatne, ale i najważniejsze osiągnięcia na tle rozwoju modernizmu oraz początków ery komputerowej. Twórcy filmu dokumentalnego "Eames: architekt i malarka" opowiadają historię założycieli słynnego "Eames Office", które przez 40 lat było miejscem, gdzie przecinały się doświadczenia architektów, designerów, malarzy, rzeźbiarzy, technologów.

Fotorelacja z I dnia Targów

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.