REKLAMA

Czego NIE robić w social mediach - zobacz, co radzi ekspert

Redakcja Archiconnect.pl | 13 cze 2018 10:38 0

Jednym z punktów programu Studia Dobrych Rozwiązań w Poznaniu było wystąpienie eksperta poświęcone złym praktykom w social media. Swoją wiedzą z uczestnikami spotkania dzielił się Michał Głuszczuk - współwłaściciel agencji social media Hello Social. Mieliśmy okazję porozmawiać z nim po spotkaniu.

Archiconnect.pl: Podczas swojej prezentacji mówił Pan o tym, czego należy unikać budując markę projektanta wnętrz w social media. Zacznijmy jednak naszą rozmowę od tego, co powinien wiedzieć architekt, zaczynając "przygodę" z mediami społecznościowymi?

Michał Głuszczuk, współwłaściciel agencji Hello Social z Poznania: Najważniejsze, aby swojej przygody z social media nie zaczynać od końca. To znaczy od utworzenia fanpage'a, dodania logo, pierwszego posta, jaki przyjdzie nam do głowy i zaproszenia znajomych. Social media, czy konkretnie Facebook, to narzędzie marketingowe jak każde inne: mailing, SEO, AdWords czy nawet tradycyjna ulotka. Żeby wiedzieć czy Facebook pomoże mi w promocji mojej usługi, trzeba wyjść od strategii marki lub chociaż pomysłu. Jaki produkt/usługę oferuję? Kto jest moim klientem? Jakie są moje przewagi konkurencyjne? Na jakim rynku chcę swój produkt oferować, itd. itp. Wiedząc to wszystko, możemy przejść do myślenia o strategii marketingowej, czyli np. jaką półkę cenową mój produkt będzie reprezentował, gdzie i jak będzie można z niego skorzystać. W ten sposób wyznaczamy sobie cele, które chcemy zrealizować. Dopiero później możemy zastanowić się nad doborem narzędzi, które nam w tym pomogą. Jednym z tych narzędzi może być Facebook. Jeżeli zapomnimy o tej kolejności, nasza obecność na Facebooku może wkrótce okazać się jedynie zbiorem przypadkowych, najczęściej tworzonych na szybko komunikatów, które nie kreują spójnego, atrakcyjnego dla odbiorcy wizerunku i z pewnością nie pomogą nam w budowie silnej marki i w efekcie - zwiększenia sprzedaży.

Radzi Pan, by nie dać się złapać w pułapkę pustego zasięgu i pustego zaangażowania? Co to jest i jak tego uniknąć?

M.G.: Każda strategia social mediowa jest inna, ale zasadniczo wszystkie zbudowane są wokół jednego uniwersalnego modelu - EEIA (Exposure, Engagement, Interest, Action). Czyli najpierw musimy zbudować zasięg, żeby mieć do kogo mówić. Później zgromadzonych chcemy zaangażować, wejść z nimi w interakcję. W następnym kroku, chcemy wywrzeć wpływ, chcemy zmienić ich sposób myślenia i pozostać w ich głowach, aby na końcu wywołać zamierzoną akcję - najczęściej zakup. Łatwo potknąć się na początku tej drogi, jeżeli chcemy iść na skróty. Taką drogą na skróty do dużego zasięgu może wydawać się na przykład zapraszanie znajomych, kupowanie fanów czy organizowanie nieprzemyślanych konkursów. Owszem, w ten sposób liczba fanów naszego fanpage'a szybko wzrośnie, ale czy są to nasi potencjalni Klienci? Z pewnością nie. Mało tego, nie dość, że oni sami nie są naszymi potencjalnymi Klientami, to sama ich obecność na naszej stronie bardzo utrudni nam dotarcie to tych prawdziwych. Bo jeżeli zgromadzeni fani nie będą reagować na nasze posty (a zdobyci w ten sposób fani nie będą), to Facebook uzna, że nasze posty nie są interesujące i zmniejszy ich wyświetlanie praktycznie do zera. Podobnie sprawa się ma z budowaniem zaangażowania. Oczywiście, możemy dodać zabawny obrazek, który na pewno zdobędzie mnóstwo polubień, ale nie powie niczego o naszej marce czy ofercie. Należy się tego wystrzegać.

Jak zatem zbudować dobry zasięg?

M.G.: Niestety nie obejdzie się bez sięgnięcia do portfela. Jak wspomniałem na początku, Facebook dla firm jest takim samym narzędziem reklamowym jak każde inne, a za dobrą reklamę trzeba po prostu zapłacić. Facebook daje nam nieskończenie wiele możliwości targetowania reklam, chociażby takich jak: demografia, psychografia, zainteresowania, rodzicielstwo czy skłonność do podróży. To już nasza rola, aby możliwie precyzyjnie określić, kto jest naszym klientem. Facebook natomiast pozwoli nam do takich osób dotrzeć.

Już za tydzień, w kolejnej części wywiadu opowiemy m.in. jak znaleźć swoje miejsce w social media, kiedy możemy spodziewać się efektów naszych działań, a także jak zbudować efekt synergii i marketingu.

 

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.