REKLAMA

Jak wyróżnić się w social media - rozmowa z ekspertem (część II)

Redakcja Archiconnect.pl | 28 maj 2018 13:06 0

Social media dla architektów wnętrz - co i jak robić, czego unikać, jak postępować wobec negatywnych komentarzy? O wszystkim opowiada przedstawiciel agencji marketingowej LTB. Poniżej prezentujemy drugą część wywiadu z Radosławem Skowronem.

Archiconnect.pl: Co i jak powinien komunikować architekt w social mediach? A czego należy unikać? Jakie błędy popełniamy najczęściej?

Radosław Skowron, e-marketing manager w agencji marketingowej LTB: Architekci powinni przede wszystkim skupić się na prezentacji swojej marki od środka. Wielu z nich brakuje autentyczności oraz czegoś, co może odróżnić ich komunikację od innych architektów. Być może wyróżniamy się w jakimś stylu, być może częściej stawiamy na minimalizm albo na subtelne detale. Pokazujmy to, co kształtuje nas wewnętrznie i co finalnie ma wpływ na projekty. Nie zapominajmy o różnorodności – nikt nie chce po raz wtóry oglądać tych samych koncepcji i tych samych rozwiązań, które widział już nie tylko na naszym profilu, ale i u konkurencji. Unikajmy bycia niekonsekwentnym i niespójnym. Pamiętajmy o złożonych obietnicach, dotrzymywaniu terminów i realizowaniu pomysłów, które przedstawiliśmy. Komunikacja w social media to zawsze jakaś ścieżka, po której stąpamy. Jeżeli zatem zakładamy, że przyjęliśmy jakąś strategię, powinniśmy się jej konsekwentnie trzymać. Architekci wnętrz często nie wykorzystują w pełni potencjału mediów społecznościowych, nie rozumieją w pełni ich mechaniki oraz możliwości, które drzemią w opcjach. W przypadku Facebooka kluczową rolę odgrywa potencjał wirusowy, czyli szansa na stworzenie dużego zasięgu interesującym materiałem. Na Instagramie ważne jest rozsądne dysponowanie hashtagami, zaś na Pintereście zachowanie własnego, oryginalnego stylu.

Zapoznaj się z pierwszą częścią wywiadu

Projektanci, jak zresztą większość z nas, raczej nie cierpią na nadmiar wolnego czasu. Ile czasu każdego dnia powinni poświęcić na prowadzenie swoich profili w social media? Czy są jakieś tricki pozwalające zaoszczędzić czas?

R.S.: Projektanci wnętrz, a właściwie ich praca, wymaga czasu. Wymaga zastanowienia się nad realizacją, poszukiwania inspiracji, odnajdywania własnej ścieżki. Te elementy przekładają się również na komunikację w mediach społecznościowych. Nikt nie oczekuje od architektów, że będą zasypywać swoimi projektami oraz inspiracjami każdego dnia, ale jeżeli zapomnimy o fanach marki na naszych profilach, szybko przestaną nas obserwować. Każda platforma społecznościowa stawia na inne rozwiązania – Facebook lubi postowanie nie częściej niż raz dziennie, ale bycie obecnym rzadziej niż na 2-3 tygodnie to już duża przesada w drugą stronę. Inne media społecznościowe lubią częstą aktywność, ale pamiętajmy, że wszystko zależy od naszych możliwości. Biorąc za przykład Instagram, jak sama jego nazwa wskazuje, lubi content „instant”, czyli publikowany tu i teraz. Jeżeli zatem chcemy coś zaprezentować, nie zastanawiajmy się zbyt długo, tylko pokażmy światu naszą markę. Oszczędność czasu to złe podejście do mediów społecznościowych. Nie mamy tam być z obowiązku, tylko z potrzeby budowania marki. Czas, który poświęcimy na czynną pracę z social media, zależy w dużej mierze od tego, jak zaangażowani będą nasi fani – im więcej ich jest i im więcej chcą się dowiedzieć, tym częściej musimy się tam pojawiać.

Czy koszty są nieuniknione? Jakie środki warto zainwestować w social media, aby nie przeinwestować i odnieść korzystny efekt?

R.S.: Płatne promowanie naszych profili nie jest konieczne, ale bardzo ułatwia dotarcie do większej liczby osób. Media społecznościowe stale aktualizują swoje wewnętrzne algorytmy, przez co wymagają od użytkowników (marek) coraz większego „oddania” się komunikacji właśnie na danej platformie. Reklama pomaga w przeskoczeniu pewnych etapów i zdobyciu rozpoznawalności zwłaszcza w początkowym etapie. Warto inwestować w reklamę także wtedy, jeżeli chcemy opublikować coś szczególnie interesującego i zależy nam na tym, aby dana aktywność mogła przerodzić się w nasz zysk. Reklamy w social mediach pozwalają nam na targetowanie, ale jeżeli nie rozumiemy tej mechaniki, łatwo możemy przeinwestować, nie zyskując właściwie nic.

A co w sytuacji, kiedy pojawiają się negatywne komentarze? Jak na nie reagować?

R.S.: Największym błędem w przypadku negatywnych komentarzy jest niereagowanie. Nikt nie lubi być zbywany oraz ignorowany. Jeżeli nie odpowiadamy na czyjś zarzut, poniekąd przyznajemy mu rację, jednocześnie pokazując innym osobom, że nasze ego jest zbyt duże, aby przyznać się do błędu. Przede wszystkim powinniśmy dobrze przemyśleć jak odpowiedzieć na krytykę. W przypadku pracowni architektonicznych, tzw. kryzysy nie muszą być rozwiązywane w trybie natychmiastowym, tak jak w przypadku marek FMCG, które po „aferze” potrzebują PRu „na wczoraj”. Nie dajmy ponieść się emocjom i przemyślmy jak chcemy się ustosunkować do komentarza. Zebranie myśli, najlepiej na drugi dzień, pozwoli nam odpowiedzieć rzetelnie i zrozumiale. Przedstawmy naszą odpowiedź tak, aby zarysowywała kontekst faktu źle odebranego przez autora komentarza. Dzięki temu inni użytkownicy poznają argumenty obu stron i będą mogły bardziej obiektywnie podejść do sporu. Dbajmy o swój autorytet i nigdy nie używajmy argumentów drugiej strony, nie atakujmy, nie krytykujmy, nie używajmy zwrotów o negatywnym sentymencie. Dążmy do kompromisu, zwłaszcza wtedy, jeżeli rzeczywiście w czymś zawiniliśmy. Jedna złożona, profesjonalna odpowiedź, może zapobiec przyszłym oskarżeniom czy krytyce, niektórzy będą bowiem obawiać się konieczności długiej dyskusji oraz wchodzenia w szczegóły, które mogłyby ujawnić, że jednak nie mają racji.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.