Zwycięzców Mazda Design 2019 wyłoniło jury w składzie: Tomek Rygalik, Edgar Bąk, Anna Grużewska, Marcin Rusak (laureat Mazda Design Award 2017) oraz Alicja Patanowska (laureatka MDA 2018) oraz Jo Stenuit – Dyrektor Designu Mazda Motor Europe.
Zdaniem jurorów kryteria tegorocznej edycji konkursu najpełniej zrealizował projekt „Miko” autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej zgłoszony w kategorii PRZESTRZEŃ. Praca otrzymała tytuł GRAND PRIX, a jej autorki nagrodę w wysokości 15 tys. złotych.
Jury doceniło idealny minimalizm i piękno prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło, tworząc efektowne iluminacje będące zapisem zmian kierunku i natężenia naturalnego światła słonecznego. Miko może być alternatywą dla tradycyjnego zegara ściennego, wywołując naturalne wrażenie mijania czasu wraz ze zmianą układu światła i cienia na powierzchni ścian. To praca głęboko związana z ideą MA, w której to, co niematerialne odgrywa decydującą rolę – światło podkreśla funkcje i eksponuje piękno przedmiotu.
Zobacz też: Pracownia z Polski opracowała koncepcję rewitalizacji Muzeum Historyczne Mcchety w Gruzji
W kategorii CZŁOWIEK pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych otrzymała Ewa Nowak za projekt pt. „Incognito”. Ta piękna i urzekająca prostotą maska jest efektownym symbolem zagrożeń, które czyhają na ludzi we współczesnym świecie i mogą eskalować w przyszłości – zagrożeń w postaci inwigilacji i braku anonimowości. Maska, pełniąca również rolę biżuterii, ma za zadanie zapewnić użytkownikowi swobodę i komfort poprzez ochronę wizerunku przed wszechobecnymi kamerami i systemami rozpoznawania twarzy. W tym sensie „Incognito” stanowi ochronę przed niechcianymi bodźcami, co było główną treścią zadania w tej kategorii.
W rywalizacji na alternatywne logo Mazdy na kolejne stulecie marki (kategoria ZNAK) pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych za projekt pt. „Synergia” otrzymały projektantki Natalia Konowałek i Dominika Baran. Jury przyznało nagrodę znakowi, który jest innowacyjny, dynamiczny, a zarazem niezwykle prosty. Logo wykorzystuje właściwości ekranów OLED stając się kolejną, żywą płaszczyzną bryły samochodu. Połączenie zaawansowanej technologii i szlachetnego minimalizmu odzwierciedla założenia, którymi kierują się projektanci nowych modeli Mazdy, a zmienna i subtelna linia znaku odwołuje się do japońskiej tradycji i dbałości o detal.
To też Cię zainteresuje: Zobacz kto najlepiej "zmienił wizję w projekt": poznaj laureatów konkursu
Ponadto jury postanowiło przyznać wyróżnienie za projekt pt. NIERZECZ autorstwa Marleny Karpy, Teresy Otulak oraz Agaty Legawiec. W odpowiedzi na zadanie w kategorii CZŁOWIEK – w której do zaprojektowania był przedmiot zwiększający komfort życia codziennego poprzez minimalizowanie nadmiaru bodźców płynących z otoczenia – projektantki zaoferowały koncepcję „nierzeczy”. Jak podkreśliły: „Rzecz w tym, że nie rzecz jest rozwiązaniem”, dając do zrozumienia, że odpowiedzią na zadanie nie jest konkretny przedmiot, lecz krytyczne podejście do funkcjonalności przedmiotów i potrzeby ich tworzenia.
4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!