REKLAMA

Jak zaprojektować nowoczesne biuro?

mg | 21 kwi 2015 09:50 0

Projektowanie nowoczesnego biuro jest wielkim wyzwaniem dla architekta. Musi on pogodzić zarówno oczekiwania pracodawcy, jak i potrzeby pracowników. Liczą się też względy techniczne i estetyczne.

Inaczej będzie wyglądało biuro idealne z punktu widzenia pracodawcy, inaczej z punktu widzenia pracownika. Pierwszy z nich będzie dążył do niwelowania kosztów wykończenia powierzchni biurowej i w trakcie jej użytkowania, dla drugiego z kolei ważna będzie wygoda i komfortowe warunki pracy. Brak w tej kwestii jednej, jasnej metody. Zawsze należy wypracować kompromis i potraktować każdą projektowaną przestrzeń w sposób indywidualny – mówi Katarzyna Grąbczewska, architekt z firmy Forbis Group.

Estetyka i funkcjonalność

Analizując trendy związane z projektowaniem przestrzeni, na pierwszy plan wysuwają się takie elementy jak estetyka, funkcjonalność oraz zapewnienie pracownikom przyjaznych warunków pracy. Zwłaszcza ten ostatni aspekt ma znaczenie w dzisiejszych czasach, kiedy w pracy spędza się większość dnia. Wystrój biura powinien budować przytulną atmosferę, która zwiększa komfort pracowników oraz – co za tym idzie – ich wydajność.

Projektując przestrzeń biurową, należy mieć na uwadze nie tylko funkcjonalność i efektywne rozplanowanie powierzchni, ale również dostosowanie wystroju biura i jego estetycznego wyrazu do charakteru działalności danej firmy – dodaje Katarzyna Grąbczewska.

Nowoczesne projekty kładą silny nacisk na elastyczny układ powierzchni, pozwalający dostosować ją do potrzeb zmieniającej się organizacji – opowiada Robert Pastuszka z Nuvalu Polska, wyłącznego agenta budynków biurowych Crown Point i Crown Tower. Z drugiej strony coraz więcej uwagi poświęca się na przygotowanie stref wypoczynku i relaksu, które pozwalają pracownikom nabrać energii do dalszej wytężonej pracy.

We wnętrzach zaprojektowanych w ten sposób nie ma miejsca na monotonię, która niestety była widoczna w przypadku powierzchni aranżowanych jeszcze kilka lat temu. Z jednej strony gra kolorów, faktur i materiałów różnicuje biurowe strefy, a z drugiej wpływa na postrzeganie firmy przez pracowników oraz na ich nastawienie.

Wymogi techniczne

Podczas pracy nad projektem architekt musi mieć na uwadze normy związane z liczbą metrów kwadratowych przypadających na osobę, dostosowaniem do wydajności projektowanego systemu wentylacji i klimatyzacji, a także normy przeciwpożarowe.

Istnieją regulacje prawne określające wymogi związane z odpowiednim poziomem oświetlenia, zapewnieniem właściwej wentylacji oraz wielkości powierzchni przeznaczonej dla jednego pracownika. Spełnienie tych warunków gwarantuje stworzenie optymalnego stanowiska pracy. Należy jednak pamiętać jeszcze o tym, żeby aranżacja przestrzeni biurowej wiązała się z charakterem branży danej firmy. Inaczej zaprojektowanej przestrzeni potrzebuje agencja reklamowa i przedsiębiorstwo zajmujące się doradztwem finansowym – podsumowuje Katarzyna Grąbczewska.

Lokalizacja

Lokalizacja biura to element wpływający nie tylko na wybór biura, ale także na sposób jego użytkowania. Niezwykle ważny z perspektywy zarówno pracownika, jak i pracodawcy jest dostęp do komunikacji miejskiej.

Doskonale widać to przykładzie Warszawy i budynków, które znajdują się w pobliżu linii metra – tłumaczy Robert Pastuszka. W ostatnim czasie, w związku z oddaniem do użytku II linii metra, przed budynkami biurowymi położonymi przy jej stacjach otworzyły się nowe perspektywy. Dowodem jest liczba realizowanych i planowanych inwestycji oraz sytuacja biurowców już istniejących.

Jeżeli chodzi o lokalizację, ważną rolę odgrywa otoczenie budynków biurowych. Ciekawa urbanistyka to nie wszystko. Najemcy zwracają uwagę również na strefy zieleni i relaksu – parki, skwery, kawiarnie czy restauracje.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!



Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.