O projekcie:
Najnowsze wnętrze kina, wdrożone według projektu pracowni Robert Majkut Design, funkcjonuje w moskiewskim obiekcie Kuntsevo Plaza. Jako pełen kompleks zostało zaprojektowane przez pracownię Jerde Design i wybudowane przez tureckiego dewelopera Enka, a sukcesywnie otwierane w latach 2015/2016.
Geneza projektu i droga inspiracji
Dla pracowni Robert Majkut Design to niezwykle ważna realizacja, związana z kolejną współpracą ze światowej klasy i sławy biurem projektowym Jerde Design, gdzie zespół kreatywny nadzoruje człowiek legenda – David Rogers. Jak wspomina Robert Majkut: „Doświadczenie uzyskane podczas tego projektu ma znaczący wpływ na rozwój naszej pracowni. Stanowiło wyzwanie, na które czekaliśmy i jak zawsze było związane z pracą u podstaw w każdym etapie procesu tworzenia, co bardzo cenimy. Projekt ten jest już drugą realizacją w obiektach autorstwa pracowni Jerde Design. Pierwszy miał miejsce w warszawskim kinie w Złotych Tarach w 2007 roku”.
Celem tego przedsięwzięcia było stworzenie kina, które wpisze się w zaproponowany kontekst miejsca, jego założenia funkcjonalne i stylistyczne oraz zrozumie oczekiwania odbiorcy – przedstawiciela młodego pokolenia w tak bardzo skontrastowanej, jednak poszukującej dookreślenia w stylu i jakości współczesnych wnętrz publicznych - Moskwy.
Oto, w jaki sposób o projekcie opowiada Robert Majkut:
Jerde Design w opisie swojego projektu bardzo jasno nawiązywał do suprematyzmu Malewicza, dlatego chcąc zrozumieć naszą ideę, należy zapoznać się z koncepcją obiektu Kuntsevo Plaza i jego inspiracjami. Jerde głęboko osadziło projekt w rosyjskiej kulturze i sztuce. Tej najbardziej znanej, a także międzynarodowo rozpoznawalnej – obiekt powstał w Moskwie, w czasie bliskim 100-letniej rocznicy powstania idei suprematyzmu Malewicza i jej rozwoju w sztuce.
Suprematyzm jako koncepcja artystyczna, redukująca formę składowych elementów dzieła do „atomowych” podstawowych form, stał się myślą, według której nie tylko nakreślono sposób skonstruowania całego centrum obiektu, ale również my w szerszej interpretacji przenieśliśmy ją na wnętrza kina. Założenia suprematyzmu, koncepcji redukowania i łączenia elementów, które wraz z iluzją światła i pewną abstrakcyjnością oraz iluzorycznością świata filmu i obrazu składają się na całość zjawiska, jakim jest kino i dają pewną abstrakcyjność temu zjawisku – tak powstała koniunkcja, która nakreśliła kierunek myślenia o naszym zadaniu.
Już w pierwszych krokach naszej pracy, poza oczywistą, typową dla wielosalowego kina funkcją, w warstwie estetycznej poszukiwaliśmy inspiracji w 3 obszarach:
1. Przełożenia koncepcji suprematyzmu na jego współczesne, architektoniczne elementy wyrazu. Dążenia do atomizacji i upraszczania form, redukcji do podstawowych barw i kontrastów czy wręcz malarskich efektów w ich tworzeniu i powstawaniu.
2. Drugim obszarem, odnoszącym się do istoty kina i nawiązującym do idei wyabstrahowania najprostszych czynników składowych powstającego obrazu, doszliśmy do pryzmatycznego rozkładu światła. Dał on nam nawarstwiające się barwy, których suma w finale tworzy biel… Istotna dla całości przejścia kolorów w tym obiekcie była również gradacja kontrapunktu. Światło kinowe, które funkcjonuje w kompletnej czerni, stało się naszym punktem startu, jako miejsca końca skali, w którym światło ma szanse zrealizować swój spektakl. Ten moment doświadczania kina potraktowaliśmy jak swoisty rodzaj intelektualnej – bardziej niż fizycznej iluzji i postanowiliśmy go wydobyć oraz przenieść przed salę w projektowanym wnętrzu.
4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!