REKLAMA

Niezwykły projekt Filharmonii Świętokrzyskiej

Redakcja Archiconnect.pl | 21 kwi 2017 12:52 0

W 2012 roku w Kielcach zakończyła się budowa Międzynarodowego Centrum Kultur (MCK). Zbudowany według projektu gdańskiej pracowni PiwPaw Architekci gmach stał się nową siedzibą Filharmonii Świętokrzyskiej. Muzyczna funkcja była dla architektów inspiracją, wokół której opracowali swój pomysł na formę budowli. Jednym ze zrealizowanych tu rozwiązań było ukształtowanie elewacji z kontrastujących ze sobą powierzchni białego kamienia i ciemnego szkła.

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach jest przykładem współczesnej architektury użyteczności publicznej, zaprojektowanej z najwyższą dbałością o komfort użytkowników i środowisko naturalne. Dźwiękochłonne szyby zespolone PilkingtonInsulight™ Phon zapewniają melomanom nie tylko doskonały kontakt z muzyką i wyjątkowe doznania estetyczne. Przyczyniają się także do spełnienia wymagań stawianych „zielonej” architekturze w zakresie ochrony przed hałasem, doświetlenia naturalnym światłem oraz efektywności energetycznej.

Pionowa artykulacja fasady złożona z jasnych i ciemnych pasów nawiązuje do istniejącego wcześniej w tym miejscu zabytkowego budynku koszar, może przywoływać również skojarzenia z klawiaturą fortepianu, a jednocześnie wprowadza do tej realizacji odrobinę napięcia. Kontrast został też wykorzystany przy aranżacji foyer. Także tam można spotkać biel poprzecinaną ciemnymi elementami. – mówi Marcin Piwoński, szef biura PiwPaw Architekci. 

Projekt trójmiejskiej pracowni w udany sposób łączy ciekawy pomysł przestrzenny z wysokim poziomem technicznym zastosowanych rozwiązań. Architekci spełnili najwyższe wymogi funkcjonalne i estetyczne stawiane obiektom związanym z muzyką, obniżając jednocześnie koszty eksploatacji obiektu. Z pewnością przyczynił się do tego staranny dobór materiałów – w tym użycie najnowocześniejszych szyb.

Wyzwanie akustyczne

- Obiekt o funkcji muzycznej stanowi zawsze wyjątkowe wyzwanie dla projektanta, gdyż budynek musi być nie tylko atrakcyjny, ale i spełniać oczekiwania muzyków oraz publiczności. W salach niedopracowanych akustycznie dobre orkiestry po prostu nie chcą grać. W przypadku kieleckiej realizacji głównym wyzwaniem było odizolowanie sal prób od zgiełku pobliskiej ulicy. Przegrody ze szkła akustycznego okazały się bardzo dobrym rozwiązaniem – mówi Ewa Więckowska-Kosmala, projektant w zakresie akustyki Filharmonii Świętokrzyskiej.

0 Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij i dodaj pierwszy!