Od lat wiele z Twoich produktów ma ogromny wpływ na kulturę konsumencką. Jak myślisz, dlaczego cieszą się taką popularnością? Jak osiągnąć sukces w pracy projektanta?
Przy projektowaniu kieruję się koncepcją rapture of experience, czyli porywu doświadczenia. Nasze życie staje się pełniejsze, gdy doświadczamy piękna, komfortu, luksusu, ale też wydajności i użyteczności. Produkty i meble muszą współgrać z naszymi emocjami, pobudzając wyobraźnię i zapewniając nowe, bogatsze doświadczenia. Oto sekret udanego projektu. Kiepsko zaprojektowane przedmioty tworzą obciążenia, stają się stresorami, komplikują zadania i nie upiększają świata. Naładowane emocjami, stają się ponadczasowe i wartościowe.
Zobacz też: "Zielone dachy" w mieście - komfort w zgodzie ze środowiskiem
Wygląda na to, że możesz robić, co chcesz – projektowałeś już meble, oświetlenie, produkty do domu, wnętrza, grafiki, odzież, a nawet reklamy. Wiele z nich sprzedano w milionach sztuk. Czy to prawda, że możliwości dobrego, utalentowanego projektanta są praktycznie nieograniczone?
Talent i zapał są niezbędne. Młodym projektantom zawsze radzę, żeby byli mądrzy, cierpliwi, nauczyli się być praktyczni, ale też przykładali wagę do poetyki, estetyki i obserwacji nowych paradygmatów, które kształtują się w stale ewoluującym świecie produktów. Trzeba nieustannie odkrywać nowe języki przekazu, nową semantykę, nową estetykę, eksperymentować z nowymi materiałami i podejściami behawioralnymi. Trzeba też pamiętać o oczywistych ludzkich aspektach produktów. Słowa-klucze to, m.in. emocje, łatwość użytkowania przedmiotu, postęp technologiczny, metody, humor i znaczenie. Ważną rolę odgrywa też pozytywna energia zamknięta w produkcie, dająca poczucie dumy i satysfakcji.
Czy uważasz, że twoje dzieła zmieniają świat? Czy projektanci powinni zmieniać świat i jak mogą to zrobić?
Zdecydowanie tak! Dobrze zaprojektowany produkt powinien spełniać taką rolę. Jego zadanie to ograniczać stres odczuwany w codziennym życiu. Brak dodatkowych obciążeń oznacza, że życie staje się prostsze i pełniejsze. Tak właśnie zmieniamy świat! Dobry przedmiot, mebel czy dobrze zaprojektowana przestrzeń powinny przemawiać do każdego – ośmio- i osiemdziesięciolatka. Ogromnym wyzwaniem w projektowaniu jest stworzenie czegoś, co, choć dostępne dla wszystkich konsumentów, jest oryginalne i oddziałuje bezpośrednio na ludzi i ich codzienność, wzbogacając ją o nowe doświadczenia. Projektanci mają moc budowania lepszego i mądrzejszego świata. Chcemy upraszczać, ale i inspirować, aby dobrze wykonane i piękne produkty stały się dostępne dla wszystkich.
Jakie są twoje doświadczenia z ekologicznymi materiałami i technologiami – przy tworzeniu produktów i w architekturze? Czy projektowanie w sposób ekologiczny jest dla ciebie ważne?
Myślę, że projektanci muszą tworzyć bardziej funkcjonalny świat, w którym stawia się na jakość, a nie na ilość. Należy dążyć do ograniczenia konsumpcji i bardziej świadomego kształtowania fizycznej przestrzeni. Świat musi zmierzać w kierunku modelu regeneracyjnego, zamkniętego – bardziej zrównoważonego, o ograniczonej ilości odpadów. W nadchodzących latach popularnym tworzywem będą bioplastiki i materiały odnawialne (mój kosz Garbo i krzesła Oh zrobiono z bioplastików, które są w stu procentach biodegradowalne). Tak naprawdę w rozważaniach nad tworzywami sztucznymi najważniejsze jest to, że powinniśmy używać mniej, ale wyższej jakości przedmiotów. Niedawno zaprojektowałem chociażby butelkę wielokrotnego użytku, która zastępuje 300 butelek jednorazowych!
- 1
- 2
- Następna »
4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!